Denken in lijnen, vlakken en in ritme

Redactie digifoto Starter 595
Grafisch fotograferen kan erg krachtige beelden opleveren. Niet voor niets zien we deze stijl vaak terug bij affiches en in cartoons. Om dit soort beelden te maken, is het zaak je onderwerp op een meer extreme wijze te benaderen. Met andere woorden: probeer meer dan ooit te denken in lijnen, vlakken en in ritme. Het gaat bij dit soort beelden om het geheel, niet om de details. Hoe ga je exact te werk?

In de aanloop naar de productie van deze editie hadden we veelvuldig te maken met saaie, grijze dagen. Op dit soort dagen is het vaak lastig om beelden te zien die je zou willen vastleggen. Maar dat betekent niet dat je op dit soort dagen niet kan fotograferen. Integendeel! Saai grijs weer nodigt namelijk uit voor grafische elementen in je foto. Dat bracht mij bij het schrijven van deze basiscursus. Het maken van meer grafisch werk vraagt namelijk om een andere aanpak én een andere manier van kijken. Zo is onze blik meestal recht vooruit gericht of naar beneden. Maar kijk ook eens omhoog! In dat geval kan er een wereld – van grafische beelden – voor je open gaan. Zo kun je ook op dagen waarop je er heel graag met je camera op uit wilt maar het weer op het eerste oog spelbreker lijkt, toch prima aan de slag. Daarnaast kan je met een meer grafische blik jouw grenzen op fotografiegebied verleggen. Van puur registrerende fotografie naar een meer creatieve, grafische benadering van de werkelijkheid Een mogelijkheid om te komen tot een meer creatieve benadering, is het benadrukken van lijnen, vlakken en patronen. Op die manier ontstaat een grafisch werk waarbij niet de details maar de compositie, vlakverdeling en het lijnenspel op de voorgrond staan.

Sterke contrasten

Voor het maken van grafisch werk zijn onderwerpen die sterk contrasteren met de achtergrond het meest ideaal. De achtergrond moet liefst geen storende elementen bevatten. Om die reden kies ik zelf vaak voor lucht en water. Deze elementen vormen een perfecte achtergrond voor wie dit soort beelden wil maken. Tegenlicht vergroot bovendien het contrast én versterkt de grafische werking.

Compositie                  

De compositie is bij deze techniek van cruciaal belang. Kleine wijzigingen in het camerastandpunt kunnen het resultaat enorm beïnvloeden. Hard licht is voor het maken van dit soort foto’s zelden een probleem. Het kan zelfs een voordeel zijn.


Fotografie: Remco Stunnenberg

Nabewerking

Nabewerken is eigenlijk altijd nodig. Hierbij draait het met name om het verhogen van het contrast en het verminderen van kleur of eventueel omzetten naar zwart-wit. Dat laatste geniet mijn voorkeur bij dit soort werk. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Om een zo mooi en optimaal mogelijk resultaat te bereiken, doe je er ook verstandig aan storende elementen te verwijderen.

Last but not least

Zoals we aan het begin al schreven heb je voor het maken van dit soort beelden geen mooi licht nodig. Juist grauwe, grijze dagen of, zoals al aangehaald, hard tegenlicht, lenen zich prima voor het maken van grafische beelden. Met andere woorden, ga niet bij de pakken neerzitten wanneer de komende lente zich eens van een minder gunstige kant laat zien. En ook midden op de dag, bij hard tegenlicht, weet jij deze lente wat je te doen staat. Heb je zelf mooi grafisch werk in je archief zitten of ga je aan de slag met dit soort fotografie? Deel jouw mooiste beelden op onze online gallery.

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie