Uitleg bij de foto: Joey Hohage

Uitleg bij de foto: Joey Hohage

Senta Bemelman 910
Wij vonden de double-exposure selfie van Joey Hohage (34) erg gaaf! Deze techniek levert een leuk resultaat op. Joey vertelt in onze wekelijkse rubriek ‘Uitleg bij de foto’ meer over zijn interessante foto.

'Ik heb al meerdere zelfportretten gemaakt als oefening. Maar wilde iets anders doen voor de fotowedstrijd, een selfie 2.0 als het ware. Toen kwam het idee in me op om een double-exposure (meervoudige belichting) te maken. Ik ben begonnen door een zelfportret te maken, waarbij de achtergrond wit was.

De truc was om de achtergrond een beetje overbelicht te maken.Ik gebruikte daarvoor twee flitsers, een op mijzelf gericht en de ander op de achtergrond. Deze foto vormde de basis van mijn meervoudige belichting. Ik koos ervoor om mijn foto zwart-wit te maken. Ik had ongeveer een idee van wat ik wilde creëren, het enige probleem was de juiste foto('s) te vinden die beiden opnamen tot één geheel zouden brengen.Ik zocht in mijn digitale archieven naar de juiste foto, dat viel niet mee! Ik koos een foto van het strand en heb ook een foto van wolken ingevoegd, voor een vloeiend en abstract beeld.'


Foto 1


Foto 2

Nabewerking

'Voor mij is de eerste stap bij iedere nabewerking het kopiëren van de achtergrond. Vervolgens selecteerde ik de juiste foto en maakte hier een masker van en voegde hier nog een laagmasker aan toe. Daarna kleurde ik de selectie zwart in, dit masker komt op een later tijdstip van pas! Ik koos ervoor om een aparte laag toe te voegen in de gewenste verhouding en een egale achtergrond gecreëerd door de achtergrond met wit op te vullen. Vervolgens voegde ik een foto van wolken als laag toe, tussen de witte onderlaag en het zelfportret. Ik paste de verzadiging aan zodat deze foto niet te erg aanwezig is. Daarna voegde ik een laagmasker toe en met een zachte kwast, kleurde ik de randen van het veld met zwart in.

De landschapsfoto voerde ik in de selectie van het laagmasker met mijn zelfportret. Het landschap was daardoor alleen zichtbaar in de vorm van het portret. Doordat ik de link tussen de laag en het laagmasker verwijderde, kon ik de laag bewegen zonder het masker mee te nemen. De verzadiging van deze laag paste ik aan, zodat het portret weer enigszins zichtbaar werd. Zo kon ik de samenvloeiing makkelijker bepalen. Ik koos voor een zwarte kwast, met een lage dekkingsgraad (ongeveer 20%) delen in het laagmasker zwart te kleuren, het portret werd op die plekken weer zichtbaar.Wanneer je een double-exposurefoto maakt, kun je deze handeling herhalen bij de andere lagen, totdat de juiste foto’s voldoende zichtbaar zijn. 

De laatste stap was een zwart-witlaag toevoegen. Hierna was de basisfoto klaar en heb ik een contrastcurve en color dodge gebruikt en uiteindelijk nog een burn-laag toegevoegd.’


Het resultaat. Foto © Joey Hohage

Over Joey

'Ik ben vastgoed makelaar / taxateur in de Randstad. Ik heb twee prachtige kinderen. Fotografie is een uit de hand gelopen hobby en ik ben een gepassioneerd fotograaf. Inmiddels mag ik mij ook ambassadeur van Panasonic Lumix noemen. Ik fotografeer met de Panasonic Lumix G7 in combinatie van diverse lenzen.Mijn fotografische interesses? Die zijn vrij breed: van macro- tot portretfotografie en ook landschappen zet ik graag op de foto.
Klik hier om meer werk van Joey te bekijken. 

afbeelding van Senta Bemelman

Senta Bemelman | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Senta