Uitleg bij de foto: Bertik Hakvoort

Uitleg bij de foto: Bertik Hakvoort

Senta Bemelman 908
Fotografen zijn vaak liever achter de camera te vinden dan ervoor. Dit interessante zelfportret van Bertik Hakvoort (39) heeft een mooi verhaal. Bertik deelt dit met jullie en legt uit hoe hij de foto maakte.


Instellingen: diafragma f1.8 en een sluitertijd van 2 seconden, ISO-waarde 100. Foto © Bertik Hakvoort

‘Deze foto heb ik gemaakt in opdracht van de Fotosalon, een club fotografen waarmee ik regelmatig fotografeer.. Het thema van de foto was “verbeelding”.
Ik heb voor deze opdracht een zelfportret gemaakt. Een zelfportret is niet zomaar een foto van jezelf maken waarbij je het uiterlijk fotografeert, maar een (zelf)portret moet een beeld geven van het karakter van de persoon in kwestie. In dit geval heb mijn persoonlijkheid vastgelegd.

De relatie met het thema zit in het feit dat mensen mij meestal zien als een krachtig en energiek persoon. Energiek ben ik wel, maar krachtig en sterk ben ik op sommige momenten allerminst en dat verbaast mensen veelal als ze mij nog niet goed kennen.

Door een angststoornis voor lange afstanden, onbekende plekken en lang weg van huis te zijn, word ik regelmatig beperkt in mijn bewegingsvrijheid. Daarom heb ik mijzelf gefotografeerd met de handen voor mijn ogen, waar ik (enigszins angstig) doorheen kijk. Maar aan de andere kant probeer ik ook krachtig en uitdagend naar de toekomst te kijken. Ik wil achter het masker vandaan komen en dingen ondernemen, waar ik diep van binnen naar verlang. In mijn eigen veilige omgeving (achter de handen) straal ik die daadkracht ook uit en dit verwachten mensen niet.’

Techniek

‘Ik wil zoveel mogelijk de technische mogelijkheden van mijn camera benutten. Deze foto had ik eenvoudig kunnen maken als ik twee foto’s had samengevoegd (één met de handen voor de ogen en één zonder de handen voor de ogen). Dat vond ik te makkelijk. Ik heb de camera (canon 40D) op een statief bevestigd met een 50mm lens,. Ik heb de foto gemaakt in een donkere ruimte met voldoende licht, zodat scherpstellen nog net mogelijk was. Ik heb de camera op de zelfontspanner gezet en ben vervolgens voor de camera gaan zitten. Aan het begin van de sluitertijd heb ik mijn handen voor mijn ogen gedaan en halverwege heb ik ze voor mijn gezicht weg gehaald. Hierdoor kun je door mijn handen heen kijken. Ik gebruik geen Photoshop, enkel Lightroom voor nabewerking van mijn foto’s.’

Over Bertik

‘Ik noem mijzelf een “beeld denker”. Vaak zie ik details die anderen niet zien. Dit vertellen anderen mij vaak. Ik fotografeer nu ongeveer 5 jaar en de laatste 2 jaar ben ik hier intensief mee bezig. Toen ik net mijn camera kocht, snapte ik niet veel van de technische kant en fotografeerde ik voornamelijk in de P-stand. Na een cursus mocht ik me aansluiten bij een club fotografen, waardoor ik steeds meer werd uitgedaagd in de fotografie. Inmiddels krijg ik veelvuldig fotografie-opdrachten.. In mijn vrije tijd fotografeer ik voornamelijk in de natuur. Dat varieert van landschappen tot macro, afhankelijk van het seizoen. Ik woon in het prachtige gebied van de IJsseldelta, waarin hetzelfde landschap ieder seizoen weer een andere uitstraling heeft. De Veluwe ligt ook dichtbij, dus in de herfst lig ik regelmatig op mijn buik in de bossen voor de paddenstoelen. Maar ik geniet ook van portretfotografie in de studio of op locatie. Het liefste portretteer ik mensen in een contrastrijke omgeving die op het eerste gezicht niet bij hun persoonlijkheid past. Daarmee haal ik graag mensen uit hun comfortabele zone en breng hiermee het werkelijke karakter van de persoon naar buiten.’

Fotografietips

‘De tip die ik aan iedereen wil meegeven is dat het niet belangrijk is om direct veel foto’s te maken. Kijk eerst goed en denk na over wat je in beeld brengt. Sta ook stil bij de compositie. Maak de foto pas als je dat echt ziet. Maak in het begin foto’s van hetzelfde onderwerp (in dezelfde compositie) met diverse instellingen. Als je van te voren goed bedenkt welke instelling je gebruikt, dan snap je achteraf ook waarom de foto’s van hetzelfde onderwerp er anders uitzien. Als je eenmaal de digitale camera snapt, dan is het een aanrader om eens over te stappen op een analoge camera, waarbij je alles zelf moet instellen. Dan pas kom je erachter dat kijken heel belangrijk is en dat je weet welke instelling je moet gebruiken voor een goede foto..Als laatste zou ik iedereen de opdracht willen meegeven om eens te fotograferen met een lens met een vast brandpunt (bijvoorbeeld 50mm) en tijdens het fotograferen alvast na te denken. Maak de compositie als een vierkante foto. Het liefst ook nog in zwart-wit dan kun je duidelijk de compositie zietn. Dus kortom: kijken, kijken,nadenken, nog eens kijken …… en dan pas fotograferen.’


Bekijk meer foto’s van Bertik op zijn website.


afbeelding van Senta Bemelman

Senta Bemelman | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Senta