Uitleg bij de foto: Bart van Dieken

Uitleg bij de foto: Bart van Dieken

Redactie digifoto Starter 2338
Soms zie je een opmerkelijke, mooie of technisch interessante foto waarvan je graag zou willen weten hoe deze tot stand is gekomen. In deze rubriek geven fotografen uitleg over een foto. Deze keer is dat de foto 'Winterlicht' van Bart van Dieken, waarin winterse lichtinval de aandacht trekt.


'Winterlicht' Foto © Bart van Dieken

Instellingen

Bart nam deze foto in het Kronerburgerpark in Nijmwegen. Hij gebruikte een Canon 550D met 50mm f/1.8 lens. Zijn instellingen met de camera op M-stand waren: ISO 100, diafragma f/8.0, sluitertijd 1/100 seconden. 'Een zee van licht scheen door de bomen van  het besneeuwde park. De voorgrond was vanzelfsprekend veel donkerder dan het pure licht dat tussen de bomen door scheen. Als de camera op automatisch had gestaan, was de foto flink onderbelicht geweest omdat de lichtbron zo sterk was.'

Hij moest een goede balans zoeken, zodat de foto genoeg detail had om de voorgrond en de grillige takken te tonen. 'Het belangrijkste was de lichtinval, dus ik heb de lichtmeting van de camera genegeerd. De camera gaf aan dat de foto overbelicht was (2 of 3 stops) maar ik wist dat ik de camera had ingesteld zoals ik dat wilde.'

Bart gebruikt Lightroom en Photoshoop om zijn foto's na te bewerken. Bij deze foto koos hij voor Lightroom. 'De belangrijkste aanpassingen waren: het verhogen van fill-light (opvullicht) om de voorgrond iets lichter te maken. Het verhogen van het contrast en het verminderen van de verzadiging tot bijna 10%, de foto is dan bijna zwart/wit.'

Vervolgens heeft hij met de optie ''split toning'' de lichtere delen een warmere tint gegeven en de donkere delen een koele blauwe tint. 'Als laatst heb ik de foto vierkant uitgesneden en wat vignetering toegevoegd.'

Tips

Bart vindt fotograferen met tegenlicht lastig omdat je vaak met extremen te maken hebt. ' De lichtmeting op je camera is niet goed te vertrouwen en daarom moet je zelf de keuze maken door je camera zelf in te stellen. De grootste beperking van tegenlicht is dat  het donkerste punt van de foto (vaak de voorgrond) niet altijd samen met het lichtste punt van de foto (de horizon met lichtbron) in 1 foto door de beeldchip van de camera kan worden opgenomen. Hoe groter het verschil tussen licht en donker dat een camera kan vastleggen des te beter, dit noem je het dynamisch bereik.'

Wanneer je foto's met tegenlicht maakt adviseert Bart eerst een lichtmeting te doen op het onderdeel van de foto die jij correct belicht wilt hebben, om vervolgens de compositie aan te passen. 'Het instellen kan het beste in de M-stand,  maar veel camera’s hebben ook de mogelijkheid om eerst de lichtmeting vast te zetten om daarna de compositie te bepalen. Na het maken van de foto kun je het histogram gebruiken om  te zien of de zwarten in je foto dichtlopen of de witte delen overbelicht zijn.'

Bart van Dieken

De 26-jarige Bart is afkomstig uit Nijmegen. 'Fotografie is mijn grote passie en dat wordt gelukkig ook nog beloond  een steeds maar groeiend aantal opdrachten. Ik maak graag portretten op locatie. Dit doe ik vaak buiten met natuurlijk licht, wat voor interessante en unieke foto’s zorgt. Als dat nodig is gebruik ik flitsers die ik draadloos inzet om het onderwerp goed uit te lichten. Daarnaast fotografeer ik voor enkele magazines en maak ik (sfeer)reportages van evenementen, bruiloften en bedrijven.' Meer werk van Bart kun je bekijken op zijn website bartvandieken.com.

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie