Hoe maak je kleurrijke en creatieve foto's?

Tips voor het maken van kleurrijke en creatieve foto’s

Joni Hendrix 2978
In onze lezersgallery zien we veel mooie, toffe, prachtige en leuke foto’s voorbijkomen. Geregeld trekken de kleurrijke en creatieve foto’s van Joke Dingelhoff onze aandacht. Hoe doet ze dit toch? Aan de hand van haar foto’s geeft ze tips hoe jij ook creatieve en kleurrijke foto’s maakt.

'Toen ik mijn fotografie een paar jaar geleden weer oppakte, heb ik eerst veel foto’s op internet en in bladen bekeken van gerenommeerde fotografen, maar ook van "gewone" hobbyfotografen. Ik heb daarna voor mezelf een profiel gemaakt van de foto’s die ik wél en die ik niet wilde maken. Zo wist ik al snel dat ik niet geïnteresseerd ben in het puur vastleggen van onderwerpen, maar dat ik iets met mijn foto’s wil vertellen. Bijvoorbeeld: het verhaal achter een straatfoto, de sfeer tijdens een mistige zonsopgang, de uitbundige kleuren van bloemen of het mooie ontwerp van een gebouw. Ik wil met mijn foto’s de kijker "gewone" dingen ánders laten zien.'

Joke legt aan de hand van de volgende foto’s uit hoe ze de foto’s gemaakt heeft. Laat je inspireren!

Colorful


Foto © Joke Dingelhoff

'Voor een fotocursus kreeg ik de opdracht een foto te maken in het thema herhaling. Daar kun je alle kanten mee op, maar mijn keuze viel op kleurpotloden. De ronde vorm paste goed in het thema en de kleuren voegden veel extra’s toe. Ik vond dat ze op een zwarte ondergrond mooi tot hun recht kwamen, dus een zwart tafeltje bood uitkomst. De achtergrond is een donkere muur. Ik fotografeerde vanuit een standpunt net iets boven de potloden om ze toch allemaal nog te kunnen zien. Fotografeer je lager dan zie je alleen de zijkanten van de voorste potloden. Op mijn proefserie waren alle potloden scherp en wat flets van kleur. Dat resulteerde in een saaie foto. Ik besloot onder te belichten om de kleur op te halen, mijn diafragma groter te maken (kleiner f-getal) om weinig scherptediepte te hebben en scherp te stellen op de middelste potloden. Het resultaat is deze foto.'

Immortality in ice


Foto © Joke Dingelhoff

'Al enige tijd had ik het idee om bloemen in te vriezen in ijsblokken om er daarna foto’s van te maken. Eerst zocht ik op internet of iemand dat al eens gedaan had, maar op wat kleine ijsblokjes met een kers of bloem erin na, kon ik niets vinden. Na wat intensiever zoeken bleek de Japanse fotograaf Kenji Shibata ijsschilderijen gemaakt te hebben, maar de techniek stond er niet bij beschreven. Eindeloos oefende ik met het maken van helder ijs, wat nog niet zo eenvoudig bleek. Normaal ijs is namelijk ondoorzichtig en grijs door zuurstof en stofdeeltjes. Zodra dat gelukt was kon ik aan de bloemencompositie beginnen, die bij de eerste poging in het nog niet bevroren water meteen weer uit elkaar dreef. Nadat alle hindernissen genomen waren kon het fotograferen beginnen. Net als bij bloemen in de natuur is het ook hier zoeken naar een mooie lichtinval, belichting en compositie. De ijsblokken zet ik meestal op z’n kant zodat het licht er mooi doorheen valt.'

Helder ijs maken

Hoe maak je helder ijs? Joke legt het uit:

'Om helder ijs te krijgen, gebruik ik gedemineraliseerd water, bijvoorbeeld van AH of Kruidvat. Dat water kook ik en laat het afkoelen. Als invriesbak is een koelkastdoos of bak waar ijs in heeft gezeten groot genoeg om later beeldvullend, zonder dat je randen op de foto ziet, te kunnen fotograferen. Om het ijs helder te krijgen is het belangrijk om het maar vanaf één kant te laten bevriezen. Dus net als in een sloot, alleen van bovenaf. Het aan alle kanten bekleden van de vriesdoos met bijvoorbeeld piepschuim is daarom van belang.'


Foto © Joke Dingelhoff

Compositie

'Vervolgens bedenk ik een compositie. Om te zorgen dat de bloemen een beetje midden in het ijs komen, bevries ik eerst een bodem. Daarna leg ik de compositie neer en giet er een laagje water bij. Laat dit weer bevriezen en tenslotte giet ik de doos vol, zodat de compositie midden in het ijs zit. Giet je er in één keer teveel water bij, dan drijft je compositie uit elkaar en heb je niets. Wacht je te lang met de lagen gieten, dan blijf je "lagen"zien. Wacht je te kort dan drijft alles toch nog uit elkaar. Dus steeds even in de vriezer kijken.'

Fotograferen

'Haal het blok ijs uit het doosje als het goed bevroren is. Ik leg het daarna op de zijkant op een tafeltje voor het raam. Zoek een leuke compositie en mooie lichtinval. Zelf laat ik het (zon)licht vaak door het ijs vallen. Ik heb al een aantal ijscomposities gemaakt en elke keer pakt het toch anders uit dan gedacht. Ook hiermee moet je vaak oefenen en proberen. Erg leuk om te doen, maar wel tijdrovend.'

Toerist in eigen land


Foto © Joke Dingelhoff

'Regelmatig ga ik als "toerist in eigen land" op stap. Dit keer stond het unieke Inntel Hotel in Zaandam op het programma. Voor de fotocursus hadden we net een opdracht gekregen met het thema Puur Hollands. Het uitstapje naar Zaandam en de fotocursus stonden los van elkaar. Toen ik echter de rood, wit, blauwe tulpenversiering op de panden rond het hotel zag, was de combinatie snel gemaakt. Ik wilde zowel het hotel als de tulpen pakkend op de foto zetten en ze ook beide scherp hebben. Een buiten liggend trappenhuis mét de tulpenversiering in de leuning was de oplossing. Ik liep de trap zover op totdat ik een rode, witte en blauwe tulp beeldvullend in beeld had. Omdat ik ook het hotel scherp wilde hebben koos ik voor een klein diafragma, groot f-getal.'

Beneath the Purple Parasol


Foto © Joke Dingelhoff

'Het leek mij leuk om een foto voor een poster aan de wand te maken. De hele bloem, in dit geval de Anemone blanda, fotograferen vond ik niet echt spannend. Daarom deed ik dat schuin van onderen om zo een deel van de bloem op de foto te zetten. Ik heb mijn camera op een statief gezet, mijn sluitertijd was 1/20. Omdat het licht van bovenaf kwam, vormden de blaadjes een soort parasol. Bij deze macrofoto heb ik gebruik gemaakt van een Raynox DCR-250 Super Macro lens.'

Proud


Foto © Joke Dingelhoff


Foto © Joke Dingelhoff

'Het Speenkruid bloemetje van de eerste foto stond tussen het gras op een heuveltje. Van bovenaf fotograferen was een mogelijkheid, maar dan zou het bloemetje niet echt de hoofdrol spelen op mijn foto. Het zou onopgemerkt verdwijnen tussen het gras. Laag bij de grond, tussen de grassprieten door, bekeek ik de compositie nog eens. Dit werd al veel beter. De grassprieten vlak voor de lens plukte ik weg. Ik hield de camera nog iets schuiner omhoog zodat de blauwe lucht een mooie achtergrond vormde. De tweede foto nam ik tussen de andere Speenkruid bloemetjes door. Voor deze macrofoto’s koos ik een groot diafragma (klein f-getal) om een mooie wazige omgeving te krijgen.'

Nog meer tips van Joke

  • "Anders" fotograferen bestaat voor een groot deel uit goed kijken. Oefen hiermee, want door goed te kijken, leer je snel en beter inschatten hoe je een creatieve foto maakt.
  • Via het schermpje van mijn camera bekijk ik het onderwerp eerst vanuit allerlei standpunten (lager, hoger, schuin, met tegenlicht). Daarna kies ik de hoek uit waarin het onderwerp het mooiste tot zijn recht komt.
  • Ik fotografeer bijna altijd met live view. Zo kan ik meteen de compositie bekijken.
  • Meestal gebruik ik de A-stand, zodat ik het diafragma zelf kan beïnvloeden, en soms gebruik ik de M-stand.
  • Niet alleen het standpunt en de compositie zijn belangrijk, ook de kleuren van het onderwerp en de achtergrond spelen een belangrijke rol. Vaak kun je de achtergrondkleuren door een ander standpunt in te nemen beïnvloeden.
  • Als het mogelijk is, maak ik eerst een proefserie, zodat ik thuis op mijn computer kan kijken wat ik nog moet veranderen aan belichting, standpunt en tijdstip van de dag. Dit is niet altijd mogelijk, maar als je de mogelijkheid hebt: doe het! Door proefseries te maken, vind je veel sneller het goede standpunt en de juiste instellingen op de camera.