Tips voor creatieve productfoto’s

Tips voor creatieve productfoto’s

  4652
Er zijn een aantal manieren om producten te fotograferen. We schreven eerder al een uitgebreide basiscursus over productfotografie. In dit artikel doen we het een beetje anders. Dit keer geen strakke witte achtergronden, maar tips voor creatieve productfoto's.

Goede productfoto’s maken is best nog wel een klus. Je moet op veel dingen letten, want je wilt natuurlijk wel dat het product er goed en duidelijk opstaat. Je kunt ervoor kiezen om standaard productfoto’s te maken, bijvoorbeeld met een neutrale achtergrond en in een (zelfgebouwde) studiotent. Je kunt het ook wat creatiever aanpakken door ook juist omgevingselementen in de foto op te nemen. Zulke foto’s zie je vaak terug op blogs, maar het is ook leuk om het zelf eens te proberen. Wij gebruikten een customized notitieboekje als product. De foto's zijn met een Nikon D90 spiegelreflex en 50mm f/1.8-lens gemaakt.

Ondergrond

Als je een productfoto maakt, is de ondergrond belangrijk. Je wilt niet dat je tegelvloer of versleten tafel op de foto komt. Dit ziet er niet zo mooi uit en je onderwerp komt niet goed tot z’n recht. Wat wel een leuke ondergrond kan zijn, is steigerhout. Het geeft net wat meer sfeer aan de foto. Leg een aantal planken naast elkaar en je hebt al een hele geslaagde ondergrond. Ook kun je bijvoorbeeld het LACK-tafeltje van Ikea gebruiken. Dit tafeltje kost maar vijf euro en is in veel verschillende kleuren te koop. Handig om productfoto’s op te maken.


Steigerhout is een leuke ondergrond voor sfeervollere foto's.

Gebruik attributen

Leg wat rustige attributen bij het product dat je gaat fotografen, zoals een theelichthouder, Boeddhahoofd of (nep)bloem. Let er op dat het niet te druk wordt, want het gaat wel om het product en niet om alles wat er bijligt. Door attributen te gebruiken, maak je de foto wat sfeervoller en aantrekkelijker om naar te kijken.


Gebruik rustige attributen en je foto is een stuk aantrekkelijker en leuker om naar te kijken.

Alle hoeken

Maak je normaal altijd een foto recht van voren? Doe het nu eens anders. Fotografeer je product bijvoorbeeld eens van de bovenkant of van de zijkant. Wat ook leuk is: houd je camera schuin als je een foto maakt. Dit zorgt voor een creatief effect.


Een foto van bovenaf is weer eens wat anders en ziet er ook leuk uit.


Houd je camera een beetje schuin, zo maak je creatievere foto's.

Speel met instellingen

Zet je camera op diafragmavoorkeur (Av bij Canon, A bij Nikon) en speel met scherptediepte. Maak bijvoorbeeld drie keer dezelfde foto, maar steeds met andere diafragma-instellingen. Wij gebruikten voor deze foto’s de NIKON AF-S 50MM F/1.8G. Een fijne lens om productfoto’s mee te maken. We probeerden drie keer dezelfde foto te maken, maar dan met andere diafragma's. Zie je het verschil? Door met je instellingen te experimenteren krijg je creatievere productfoto’s.


Deze foto is gemaakt met diafragma f/1.8. Je ziet dat alleen 'York' scherp is.


Deze foto is gemaakt met diafragma f/3.5. 


Deze foto is gemaakt met diafragma f/11. Alles is scherp.

Deze manier van producten fotograferen wordt veel door bloggers gebruikt. Het is een speelse manier om het product te tonen. Probeer het eens uit. Zo leer je je camera ook beter kennen. Als je iets via bijvoorbeeld Marktplaats wilt verkopen, kun je het product ook op deze manier fotograferen, maar je kunt ook voor de ‘standaard’ productfoto’s gaan. Lees hier onze uitgebreide basiscursus productfotografie die we eerder maakten.