Stefan Gan legt uit hoe hij te werk gaat bij een shoot

Stefan Gan legt uit hoe hij te werk gaat bij een shoot

Fokelien Broekstra 521
Na aanleiding van een eerder ingestuurde foto kregen wij een interessante uitleg van Stefan Gan over zijn manier van werken. Hij geeft ons nu een paar handige tips en extra informatie over zijn werkwijze.

Een klik

“Een fotogeniek model waar je een klik mee hebt is een eerste vereiste voor een mooi portret. Daarnaast is het van belang dat de foto superscherp is of in elk geval één van de ogen.Een mooie achtergrond heeft absoluut een meerwaarde. Daarnaast bepaald het licht de sfeer in de foto”, zegt Stefan.'Yvette' bij het beeld/masker van beeldhouwer Igor Mitoraj op het Muzenplein in Den Haag 

Weerafhankelijke locatie

“Omdat ik vrijwel altijd buiten shoot, ben ik heel erg afhankelijk van de weersomstandigheden. Ik houd dus ook al vanaf 14 dagen voor de shoot buienradar nauwgezet in de gaten. Ziet het ernaar uit dat het een natte dag wordt, dan zijn er twee opties: de shoot verplaatsen naar een andere datum of een overdekte locatie opzoeken die voldoende daglicht naar binnen laat vallen. Mijn favoriete slecht weer locatie is de galerij in Rotterdam bij het voormalig Nederlands Architectuur Instituut (NAI) aan de Rochussenstraat. Dat is een overdekte passage, maar van zowel linker als rechterzijde komt er voldoende daglicht naar binnen omdat het aan de zijkanten open is.

'Daphne in de Wind' gemaakt op het dakterras van museum Beelden aan Zee in Scheveningen

Tips voor de achtergrond:

  • Het beeld/masker van beeldhouwer Igor Mitoraj op het Muzenplein in Den Haag op loopafstand van het NS-station Den Haag Centraal
  • De landingsbaan van voormalige luchtmachtbasis Soesterberg;
  • Het dakterras van museum Beelden aan Zee in Scheveningen
  • De Terp van Leidschenveen
  • De loopbrug bij NS-station Hilversum Media Park, het is een overdekte locatie waardoor eht ook bij slacht weer geschikt is.
  • De duinen langs de Noordzeekust;
  • Het Eye Filminstituut in Amsterdam
  • De fiets- en voetgangerstunnel bij het Rijksmuseum in Amsterdam. Geweldig voor tegenlichtopnames/silhouetten;
  • Deuropeningen en (fiets)tunnels. Je model staat in het daglicht en in de tunnel is het donker. Dat zorgt voor een groot contrast, waardoor de focus op je model ligt;
  • Het Openluchtmuseum in Arnhem, met name de tramremise en het pakhuis van Van Gend & Loos zijn erg interessant.

Inspiratie

“Qua inspiratie kijk ik naar werk van Anton Corbijn en Frank Doorhof. Daarnaast kijk ik altijd naar filmposters en programmaboekjes van theaters en schouwburgen. Artiesten maken vaak gebruik van creatieve portretfoto's om op te vallen tussen het aanbod van hun medeartiesten in de programmaboekjes".

'De terp van Leidschenveen' foto gemaakt op de Terp van Leidschenveen 

Extra tips van Stefan

  • Soms knippert een model veel met haar ogen. Dan laat ik haar haar ogen sluiten en tel af van drie tot één. Bij één laat ik haar, haar ogen openen en precies op dat moment druk ik af. Zo voorkom ik dat zij met gesloten ogen op de foto staat.
  • Ik gebruik voor mijn portretten voornamelijk mijn compact camera met een lens met vast brandpuntsafstand van 45mm (omgerekend naar full frame). Daardoor krijg ik samenhang in mijn portfolio. Als je in- of uit wilt zoomen dan doe je een stap naar voren of naar achteren. Voor landschapsfotografie en voor sportfotografie is de camera niet geschikt, maar omdat ik de beperkingen ken van mijn camera richt ik mij daar dan ook niet op. Ik focus op wat de camera wel kan.
  • Licht: zoek een plek op met veel schaduw, maar waar een zonnestraal binnendringt bijvoorbeeld via een dakraam of via een opening in een bomenrij. Zorg ervoor dat die ene zonnestraal op je model valt.
  • Door het grote contrast tussen model en achtergrond, komt de focus op je model te liggen.
afbeelding van Fokelien Broekstra

Fokelien Broekstra | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Fokelien