Moderne klassieker

Review: Olympus OM-D E-M10 Mark III

Jasper van Bladel 3698
Olympus weet menig fotograaf enthousiast te krijgen voor de fraaie OM-D serie met systeemcamera’s met een mooi retrodesign. Het instapmodel, de E-M10, krijgt nu een update en is aan de derde generatie toe. De camera heet dan ook toepasselijk OM-D E-M10 Mark III. Wij konden deze camera alvast gebruiken en zijn onder de indruk van deze camera.

De term instapmodel is misschien niet helemaal de juiste als het om deze Olympus gaat, want hoewel het wel de meest betaalbare camera uit het OM-D-assortiment is, kun je hem absoluut niet zien als een uitgekleed basismodel. Deze nieuwe OM-D E-M10 Mark III, de opvolger van de E-M10 Mark II, is net zo fraai om te zien als zijn grotere broers waaronder bijvoorbeeld het topmodel van de Japanse fabrikant, de E-M1 Mark II.

Bij Olympus weten ze hoe ze een camera moeten ontwerpen, dat is wel duidelijk. De fraaie body heeft een flinke portie aan retro-invloeden en elementen die gebruikers van de oude OM-D camera’s zullen herkennen. De metalen draaiknoppen aan de bovenkant van de camera zijn fraai en stevig. Ook het kantelbare touchscreen met 2,36 miljoen pixels zit stevig in elkaar en voelt solide aan. Als je deze nieuwe Olympus vasthoudt kan je er dan ook niet omheen, de camera is stevig en zit goed in elkaar. Indrukwekkend zelfs, voor een camera met deze prijs.Olympus OM-D E-M10 Mark IIILees ook: Olympus komt met de OM-D E-M10 Mark III

Beeldprocessor

Het leuke aan de instapmodellen van vandaag is dat ze zo ontzettend goed zijn. Een instapcamera van nu zit op het niveau van een professionele camera van pak hem beet vijf jaar geleden. Deze OM-D E-M10 Mark III deelt zelfs technieken met het huidige topmodel van Olympus, de OM-D E-M1 Mark II. Dat gaat dan over de beeldprocessor, die Olympus mooi TruePic VIll-beeldprocessor noemt.
De nieuwste OM-D E-M10 beschikt over 121 contrast-autofocus-punten die vrijwel het gehele beeld beslaan. Op elk deel van het beeld kan worden scherpgesteld en dat gaat heel gemakkelijk met je vingers op het touchscreen of gewoon met de ontspanknop. De camera stelt ook heel snel scherp, zodat je (als je zelf ook goed oplet) geen moment hoeft te missen.

De Continuous AF-functie, voor het volgen van een onderwerp, heeft een trackingfunctie die beweging van het voorwerp kan detecteren, en met de handige Face Priority AF en Eye Detection AF is het eenvoudig om goed belichte portretten te maken.  De camera kan tot 8,6 beelden per seconde maken en is daarmee serieus snel.

Starter

Dat zijn best technische termen, maar de camera is daarnaast prima geschikt voor mensen die nog niet veel fotografie-ervaring hebben doordat Olympus een aantal opnamestanden heeft ingebouwd. Zo is er de AUTO-modus, waarbij de camera helemaal bepaalt welke instelling het beste zijn en je daar verder geen omkijken naar hebt. De verschillende scenemodi zorgen ervoor dat je als fotograaf altijd klaar bent voor een specifieke situatie. Ook is er een Advanced Photo-modus met daarin verschillende bijzondere standen, zoals Multiple Exposure waarbij je verschillende beelden over elkaar heen kunt fotograferen. Geef jij je foto’s graag een creatief tintje? Ook dan staat deze nieuwe Olympus zijn mannetje, bijvoorbeeld met het nieuwe ART-filter Bleach Bypass. Zo krijgt je foto een bijzondere tint en sfeer door het nabootsen van een klassieke ontwikkelmethode met zilverretentie.

Het fijne is dat al deze verschillende functies gemakkelijk te selecteren zijn door de draaiknoppen bovenop de camera te gebruiken. Je hoeft dus niet diep in een digitaal menu te duiken om een andere functie te selecteren.Olympus OM-D E-M10 Mark III

Beeldstabilisatie

De OM-D E-M10 Mark III heeft de beschikking over een live-MOS beeldsensor met 16,1 megapixel en vijfassige beeldstabilisatie. Die zorgt ervoor dat je beelden scherp zijn, zelfs als de lichtomstandigheden minder ideaal zijn. Wij zijn expres in de avond naar buiten gegaan met de camera om te kijken hoe hij zich houdt in de schemering. Wat later op de dag heb je vaak het fraaiste licht, maar in de schaduwen en donkere partijen van je beeld is het dan al best donker. Daar heeft de Olympus geen moeite mee. De ruisprestaties zijn goed te noemen. Ook bewijst de beeldstabilisatie zijn bestaansrecht bij het fotograferen met een langere sluitertijd. Die langere sluitertijd heb je nodig om tijdens de schemering beelden te maken met genoeg licht en detail. Olympus zegt dat de stabilisatie je vier belichtingsstops extra geeft en dat blijkt in de praktijk een groot voordeel te zijn. Het is dus geen enkel probleem om deze Olympus mee te nemen naar minder goed verlichte plekken. Een statief is niet nodig! Doordat de beeldstabilisatie in de camera zit, werkt deze ook met elke aangesloten lens. Over die lenzen gesproken: de camera is te gebruiken met meer dan veertig verschillende lenzen. Genoeg keuze dus. Wij hadden de beschikking over de M.ZUIKO DIGITAL 14-42 mm 1:3.5-5.6 EZ-pancakelens, een fijne en compacte lens met een veelzijdige beeldhoek.

De derde generatie E-M10 heeft de beschikking over 4K-video, dus ook op dat vlak past de term instapcamera eigenlijk niet. Je hebt ook nog de keuze uit verschillende framerates: 30p, 25p, 24p. En natuurlijk helpt de beeldstabilisatie je mee om ook je filmbeelden soepel en vloeiend te houden.

Delen

Doordat iedereen tegenwoordig ook met een smartphone fotografeert zijn we er aan gewend dat we onze gemaakte foto’s ook meteen kunnen delen via internet. De OM-D E-M10 Mark III kan dat ook, in combinatie met de Olympus Image Share (OI.Share) smartphone-app. Een computer is niet nodig. Wanneer verbinding is gemaakt met de app kunnen gebruikers hun smartphone of tablet zelfs gebruiken als afstandsbediening.Olympus OM-D E-M10 Mark III

De OM-D E-M10 Mark III is gewoonweg een fantastische camera voor een betaalbaar bedrag. Het design is onderscheidend, fraai en in lijn met de rest van de OM-D-reeks. De camera levert foto- en videobeelden af met een prima kwaliteit en vooral de kwaliteiten bij moeilijke lichtomstandigheden zijn erg prettig.

Kijk voor meer informatie op de website van Olympus.