Het 365-dagen project van Liesbeth van Asselt

Het 365-dagen project van Liesbeth van Asselt

Aäron Nasarany 935
Na een project van 85 dagen vond Liesbeth van Asselt het hoog tijd om een project te maken wat haar dagelijks bezig hield. In dit artikel lees je er alles over!

De fotograaf

Liesbeth van Asselt is eigenaar van een full service fotografiebedrijf. Met een achtergrond in de marketing en communicatie is van Asselt van alle markten thuis. Ze is gespecialiseerd in bedrijfsfotografie met als gevolg foto’s die passen bij het bedrijf en de teksten versterken op de website.

Het project

In 2012 ging van Asselt van start met een 85-85 project: een foto project van 85 dagen waarbij van Asselt elke dag een foto maakte met een 85mm lens. De foto werd uiteindelijk op Facebook geplaatst. Dit beviel haar zo goed, dat van Asselt besloot om het project wat groter te maken: een 365-dagen project. In principe dezelfde insteek, maar dan 365 dagen lang en de foto hoeft niet met een vaste lens of een spiegelreflexcamera gemaakt te zijn. Zolang er maar een foto wordt gemaakt en op Facebook geplaatst. 

Plan de campagne!

Om haar project in goede banen te leiden maakte van Asselt een lijst met onderwerpen die zij zou kunnen fotograferen. Van Asselt haalde haar inspiratie uit vakbladen, exposities en websites. Echter heeft ze het lijst niet zoveel gebruikt, maar het is altijd fijn om iets achter de hand te hebben. Van Asselt heeft voor ons 5 tips om zelf een 365 dagen project te starten

  • Zorg dat je een lijstje met te fotograferen onderwerpen achter de hand hebt voor als je een off-day hebt.
  • Zorg voor een stok achter de deur door je foto's dagelijks je foto op Facebook te plaatsen, of te delen in onze lezersgallery.
  • Regel iets voor als je met vakantie bent en geen internet hebt
  • Ga nooit zonder camera op stap (al is het de iPhone), de mooiste momenten komen onverwacht!
  • Plan maximaal een kwartier per dag voor het project. Zo is het ook in heel drukke tijden haalbaar.

Het resultaat van haar eigen project heeft ze verpakt in een video! Bekijk hem hieronder:

 

 

 

 

Door dit project heeft van Asselt geleerd dat niet elke foto perfect hoeft te zijn. Op de normaalste foto’s werd er positief gereageerd. Daarnaast merkte ze dat veel mensen graag op de foto willen. Dit doet van Asselt namelijk nooit vrijwillig, alleen in opdracht van derden. Dit project heeft haar laten inzien dat men dagelijks op haar foto’s zaten te wachten en benieuwd waren naar haar dagelijks leven. Bovendien is het project ideaal om zo contact te blijven houden met haar cursisten van de fotocursussen en workshops.

afbeelding van Aäron Nasarany

Aäron Nasarany | Redactie

Bekijk alle artikelen van Aäron