360 graden camera’s: Bekijk de wereld vanuit een ander perspectief

360 graden camera’s: Bekijk de wereld vanuit een ander perspectief

Redactie digifoto Starter 2059
We zien steeds meer camera’s op de markt verschijnen waarmee je foto’s en video’s kunt maken met een perspectief van 360 graden. Er bestaan talloze crowdfunding-campagnes voor deze speciale camera’s en de eerste modellen zijn inmiddels beschikbaar. Hoe verklaren we deze plotselinge opkomst en wat kunnen we er eigenlijk mee?

Als we normaal gesproken een foto maken, kiezen we een kader; we gebruiken een lens met een bepaalde brandpuntafstand, die ons dwingt een perspectief te kiezen. Hierbij worden we gedwongen om bepaalde dingen te laten zien, maar ook om dingen juist buiten beeld te houden. 360 graden camera’s stellen ons in staat om dit niet meer te hoeven doen; met één druk op de knop maak je gemakkelijk een foto van alles om je heen.

De vaak meerdere lenzen die in zo'n camera zitten, maken een foto die 360 graden draaibaar is. Niet alleen in de breedte of hoogte, maar vanuit alle hoeken: de foto wordt als het ware een bol, waarbinnen we vrij rond kunnen kijken, mits we daar de juiste software voor hebben. Google was één van de eerste bedrijven die massaal 360 gradenfoto’s maakte, met het Google Streetview-project. Al snel werd het steeds populairder en toegankelijker in allerlei situaties. Ook smartphones bieden tegenwoordig deze optie, hoewel dat niet met één druk op de knop gaat, maar met heel veel foto’s die aan elkaar worden geplakt.


Google auto's rijden rond om de wereld in 360 graden in kaart te brengen.

Een heilige graal

Om de opkomst van 360 graden camera’s te verklaren, is het interessant om eerst even de geschiedenis in te duiken. Sinds de uitvinding van de fotografie in de 19e eeuw, is een van de doelen ervan het vastleggen van de realiteit. Fotografie als techniek kan dit op een vrij objectieve manier doen: de camera 'bevriest' een moment in de tijd.

                                                                                  

Tot op de dag van vandaag spenderen fabrikanten dan ook alle tijd en moeite in het maken van camera’s die zo goed mogelijk de werkelijk kunnen ‘vangen’: zo veel mogelijk laten zien, zo scherp mogelijk. De 360 graden camera is daarbij (wat perspectief betreft) de heilige graal; het totale beeld wordt met één druk op de knop gevangen. De compositie of perspectief bepaal je achteraf, je laat de foto in zijn geheel zien als een uitgerolde bol of juist als een klein planeetje. Tot slot is er de optie om er midden in te stappen, via je telefoon als ‘raam’ of met behulp van een virtual reality headset.

360 graden camera’s en virtual reality

Een belangrijke reden voor de opkomst van 360 graden camera’s is de ontwikkeling op het gebied van virtual reality. Sinds de Oculus Rift, PlayStation VR, Samsung Gear en vooral Google Cardboard, is virtual reality een toegankelijk begrip geworden. Met Google Cardboard is het zelfs mogelijk om met bijna iedere Android smartphone in de virtuele wereld te stappen. Die virtuele wereld bestaat uit een bol waarin je rond kunt kijken. Het scherm wordt vlak voor je ogen in tweeën gedeeld (voor je linker en rechter oog), waarna je met behulp van speciale lenzen je ‘normale perspectief’ terugkrijgt en alles scherp ziet. Als je ronddraait met je hoofd, draait het scherm net zo snel mee. Aangezien de virtuele wereld een bol is waarbinnen je rondkijkt, leent het zich ideaal voor 360 graden foto’s of video’s.

Bedrijven als Google, Sony en Facebook hebben al flink geïnvesteerd in virtual reality, en bieden er al opties voor: YouTube ondersteunt 360 graden video’s, evenals Facebook. Ook de bekende fotowebsite Flickr heeft inmiddels een optie om rond te kijken in 360 graden foto’s in virtual reality. Voor al deze virtual reality applicaties is simpelweg heel veel goede virtual reality content nodig, en daar springen bedrijven op in.

Wat kunnen we ermee?

Er zijn veel momenten te verzinnen waarop een 360 graden camera een leuke toevoeging zou zijn. Tijdens een diploma-uitreiking, een dansvoorstelling, een sportwedstrijd, in de cockpit van een vliegtuig en ga zo maar door. Aangezien het ook unieke perspectieven zou kunnen bieden in extreme situaties, zijn sommige 360 graden camera’s ontworpen als actiecamera, zoals de Kodak SP360 en de nieuwe Nikon KeyMission 360. Andere camera’s, zoals de Fly360, lenen zich juist weer goed voor een drone. Ook zijn veel 360 graden camera’s waterdicht en schokbestendig.


De nieuw geïntroduceerde Nikon KeyMission 360 heeft een 4K filmfunctie en is schok- en waterbestendig.

Naast recreatief gebruik zijn er ook veel professionele toepassingen te bedenken, zoals bij de beveiliging of in de operatiekamer van een ziekenhuis.

Het idee van de camera’s is een alomvattende foto of video, maar de kwaliteit verschilt nog flink per camera. Ook hebben we in veel gevallen te maken met eerste generatie camera's, die nog veel kinderziektes bevatten en vaak nog niet optimaal presteren. Zo is bijvoorbeeld de resolutie een belangrijke factor, zeker als het gaat om video. Vanwege de enorme beeldhoek is een hoge resolutie nodig om het beeld scherp weer te geven. Bij een full hd-resolutie worden pixels al snel zichtbaar in een 360 graden video, terwijl dit niet zo is bij een 'normale video'.

De toekomst

Met de opkomst van virtual reality, drones en actiecamera's, lijkt de 360 graden camera een rooskleurige toekomst tegemoet te gaan. Wel is het een techniek die zich zeker nog verder moet ontwikkelen, zo verwachten we steeds hogere resoluties voor video en meer beelden per seconde. Voor virtual reality is het belangrijk om stereoscopische beelden te gebruiken (voor ieder oog een net iets ander perspectief), waardoor we mogelijk ook camera's zullen zien die met twee lenzen naast elkaar werken.

Door: Maarten Jacobi

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie