Alles wat je moet weten over autorijden

Redactie digifoto Starter 777
De stuurinrichting is ontworpen om de beweging van de auto in de door de bestuurder aangegeven richting te waarborgen en is, samen met het remsysteem, een essentieel besturingssysteem voor de auto. Bij de meeste personenauto's wordt de richting gewijzigd door de voorwielen te draaien (kinematische manier van draaien). Je kunt de bewegingsrichting ook wijzigen door afzonderlijke wielen af ​​te remmen. De krachtdraaimethode is de basis van het stabiliteitscontrolesysteem.

Het stuurwiel ontvangt de krachten die nodig zijn om de bewegingsrichting van de bestuurder te veranderen en brengt het via de stuurkolom over naar het stuurmechanisme, je kunt onderdelen voor het stuursysteem vinden in de auto-onderdelenwinkel Onderdelenstore24.nl. Het stuur heeft ook een informatiefunctie. Door de omvang van de inspanningen, de aard van de trillingen, ontvangt de bestuurder informatie over de aard van de beweging. De diameter van het stuur van auto's ligt in het bereik van 380 - 425 mm, vrachtwagens - 440 - 550 mm. Het stuur van sportwagens heeft een kleinere diameter.

De stuurkolom zorgt voor een stuurwielaansluiting op de stuurinrichting. De stuurkolom wordt weergegeven door een stuuras met meerdere scharnierverbindingen. Het ontwerp van de stuurkolom biedt de mogelijkheid om op te klappen met een sterke frontale botsing, waardoor de bestuurder minder ernstig letsel oploopt. Op moderne auto's is mechanische of elektrische stuurkolomverstelling voorzien. Aanpassing kan verticaal, in lengte of in beide richtingen worden uitgevoerd. Ter bescherming tegen diefstal wordt een mechanische of elektrische stuurkolomvergrendeling uitgevoerd.

De stuurinrichting is ontworpen om de kracht over te brengen die nodig is om van de stuurinrichting naar de wielen te draaien. Het biedt een optimale verhouding tussen de stuurhoeken van de gestuurde wielen en voorkomt ook dat ze gaan draaien tijdens de vering. Het ontwerp van de stuurinrichting is afhankelijk van het gebruikte type vering.

De meeste moderne auto's hebben een hydraulische stuurbekrachtiging (ook bekend als een stuurbekrachtiging).

Veelbelovend is het ontwerp van de besturing, waarbij er geen mechanische verbinding is tussen het stuur en de aandrijfwielen, de zogenaamde besturing via draad. Het systeem biedt een onafhankelijke impact op elk wiel met een elektrische aandrijving. Het seriële gebruik van draadsturing wordt eerder tegengehouden door de psychologische factor die gepaard gaat met een hoog risico op ongevallen in het geval van een systeemstoring.

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie