Zo maak je pakkende reisfoto’s voor Instagram

Mark IJsendoorn 617
Reisfoto’s zijn een echt Instagram-genre. Waarom doen ze het daar vaak zo veel beter dan landschapsfoto’s, terwijl ze niet veel lijken te verschillen? We leggen het geheim uit.

Instagram voor fotografen

Instagram kan een bijzonder krachtig medium zijn voor een fotograaf om een publiek op te bouwen. Maar helaas leent het platform zich niet voor alle soorten foto’s. De  layout van het platform zorgt er bijvoorbeeld al voor dat liggende foto’s benadeeld worden, omdat ze kleiner worden weergegeven. Daarom werken pakkende, heldere composities die het oog meteen naar een middelpunt trekken vaak beter dan drukke foto’s waar veel op gebeurt.

Landschappen vs. reisfoto’s

Dat verklaart niet meteen waarom reisfoto’s zo veel populairder zijn dan landschapsfoto’s. Vaak is er weinig verschil tussen de twee, want ook in reisfoto’s speelt het landschap vaak een hoofdrol. Het enige onderscheid  is dat er op reisfoto’s ook een persoon is afgebeeld die een interactie heeft met het landschap. Juist dit punt maakt deze foto’s pakkender voor een platform als Instagram. Fotograaf Chris Burkard weet dit als geen ander, en hij werkt veel met contrasterende kleur om meteen duidelijk te maken wat het onderwerp in de foto is.

Zeker op het beperkte formaat dat een Instagram-feed te bieden heeft, is een landschap op zich vaak niet bijzonder sprekend. Maar wanneer je een persoon toevoegt die op de een of andere manier in contact staat met dat landschap, heb je een object dat er meteen uitspringt. Laat deze persoon sterk contrasteren met het landschap, bijvoorbeeld door hem of haar een felgekleurde jas aan te doen. In de onderstaande foto heeft Chris Burkard bewust gekozen voor een geel vliegtuig, omdat hij wist dat deze sterk in contrast zou staan met het landschap. Zulke foto’s zijn dan ook zelden een toevalstreffer.

Lifestyle

Er is nog een reden waarom reisfoto’s het Instagram-publiek meer aanspreken. Een reisfoto is namelijk ook een lifestyle-statement. Je laat letterlijk zien dat de persoon in je foto, wie dat ook is, daar op die exotische locatie was. Onbewust kunnen je volgers zich verplaatsen in de persoon op de foto, en dromen dat zij daar ook zijn. De nadruk ligt niet alleen op het mooie plaatje, maar juist op het overbrengen van een ervaring. Je hoeft niet eens zelf op je foto te staan. Sterker nog, het werkt vaak het best als de persoon onherkenbaar is, zodat iedereen zich erin kan verplaatsen.

Nog meer tips kun je bekijken in deze video van Mango Street:

afbeelding van Mark IJsendoorn

Mark IJsendoorn | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Mark