Vijf veelgemaakte fouten in macrofotografie

Amy Schutte 360
Macrofotografie is niet heel ingewikkeld. Er zijn een aantal vaardigheden die je je eigen moet maken en je moet over de juiste apparatuur beschikken. Dat wil zeggen, een camera en een macro objectief. Toch zijn er wat fouten en slordigheden die zo nu en dan te zien zijn in de wereld van macro, dit zijn de vijf meest voorkomende.

1. Fotograferen in de middagzon

In principe weten we het allemaal, maar toch zijn er nog genoeg foto’s die eens stuk beter hadden kunnen zijn als ze op een ander tijdstip gemaakt waren. Het licht in de middagzon is hard en veroorzaakt harde contrasten. Het is moeilijker om je belichtingsinstellingen te maken voor dit harde licht en kleuren raken minder verzadigd, ze lijken wat verwassen. Doordat de zon van boven komt, is de onderzijde van het onderwerp in schaduw gehuld. Je kunt dit vermijden door vroeg in de ochtend of laat in de middag op pad te gaan. Kleuren zijn dan warmer en zachter. Een onderwerp vinden dat zich (volledig) in de schaduw bevindt helpt ook. Wanneer het een licht bewolkte dag is, kun je ook prima op pad gaan. De wolken functioneren als een gigantische softbox, die het licht zachter maken. Zit je echt aan de middagzon vast, overweeg dat een flitser of ander licht mee te brengen, zodat je het harde licht wat tegengas kunt geven. Zo los je in elk geval het schaduw probleem op.

2. Lelijke onderwerpen

Dit probleem is vooral veel voorkomend bij bloemen en planten. Om hier foto’s van te maken moeten ze in tiptop conditie zijn. Vaak zitten er bruine randjes aan bloemen bladeren of worden ietwat verlepte planten gebruikt. Dit verpest je foto, zeker als je voor abstracte vormen gaat. Bloemen krijgen vaak iets viezigs als ze aan het verwelken zijn. Bekijk je onderwerp dus goed en bepaal of deze helemaal in goede conditie is. Ook de stampers. Let er ook op dat alles schoon is. Zo niet, dan kun je daar misschien zelf iets aan doen. Anders kun je kijken of je je op een ander gedeelte kunt richten en de lelijkheid uit de foto kunt houden. Zo niet, dan kun je beter op zoek gaan naar een ander onderwerp. Dat kost vaak minder tijd dan het maken van de foto en zeker minder tijd dan het nabewerken van lelijke plekken.

3. Centreren

Bij macro, zeker als je kiest voor een meer abstracte vorm voor je foto’s, is een gecentreerde foto vaak saai. Het voelt alsof de foto niet in balans is, wat in eerste instantie wellicht tegen je gevoel indruist. Probeer je onderwerp iets naar de zijkant te plaatsen voor een spannendere compositie. Je kunt kiezen voor de regel van derden, maar wees creatief en durf daar ook van af te wijken. Kijk of een lager standpunt werkt of probeer diagonale lijnen uit.

4. Drukke voor- of achtergronden gebruiken

Dit is een veelgemaakte fout die meestal vrij gemakkelijk opgelost kan worden. Wazige (want onscherpe) vlekken met felle kleuren leiden de aandacht van de kijker af. Harde overgangen in de achtergrond in contrast zijn ook niet mooi. Houd de achtergrond zo rustig mogelijk, in een kleurtint. Rustig verloop kan, maar wees je bij het maken van de foto bewust van wat er in de achtergrond gebeurt. Ook al is deze onscherp, hij is nog steeds onderdeel van je foto. Hetzelfde geldt voor de voorgrond. Hierbij zijn felle kleuren (door andere soortgelijke onderwerpen, zoals insecten of bloemen) onnodige elementen in je foto. Wees ook voorzichtig met takken of bladeren op de voorgrond. Een natuurlijk kader werkt meestal goed in de compositie, maar bij macro niet altijd. Zeker wanneer je je meer op vormen richt, en de aard van het onderwerp niet direct duidelijk is, is een drukke voorgrond onnodige afleiding. Haal afleidende vormen weg (takjes zijn vaak tijdelijk om te buigen of je kunt ze weghalen) of kies een ander standpunt of uitsnede.

5. Alleen waarheidsgetrouw fotograferen

Macro is bij uitstek geschikt om sterke vergrotingen te maken. Soms zie je onderwerpen, zoals insecten, op een manier die met het blote oog niet mogelijk is. Maar macro leent zich ook erg goed voor abstractie. Je hoeft niet altijd het hele onderwerp te fotograferen, op een herkenbare manier. Ga nog eens dichterbij, zodat je alleen nog vormen overhoudt. Kleurnuances en overgangen en patronen zijn te gekke onderwerpen en kunnen overal gevonden worden. Laat de waarheid dus af en toe eens los, en je zult zien dat je met spannende foto’s thuiskomt.

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy