Vertel het reisverhaal in je foto’s

Amy Schutte 104
Fotografen maken foto’s om verschillende redenen. Sommigen om kunst te creëren, sommigen om een herinnering vast te leggen en sommigen om een verhaal te vertellen. Want ook in een enkele foto kun je een fantastisch verhaal overbrengen. Dit is vooral een goede skill om te beheersen als je voor een magazine fotografeert, of dat graag zou willen. Zeker voor reisverhalen is het belangrijk om het verhaal van een plek in een foto of vier over te brengen. Waar richt je je dan op?

1. Monumenten

Vooral bij steden springen toch eerste de toeristische trekpleisters in de vorm van gebouwen in je hoofd. Dat betekent dat je ze toch zult moeten aandoen. Ben je in Rome? Dan kun je het Colosseum niet overslaan. Idem dito voor de Eiffeltoren. De truc is, om niet de meute toeristen te volgen. Vaak zijn er uitzichtpunten vanwaar je een mooie overzichtsfoto van het monument kunt maken. Prima, maar zulke foto’s worden dagelijks duizenden keren gemaakt. Probeer het origineler aan te pakken. Ga voor doorkijkjes bijvoorbeeld. Probeer ook mensen (toeristen) in je foto op te nemen, bij voorkeur op een manier die het verhaal ondersteund. Mensen met audiotours in hun oren, een groep met een gids of mensen die in een boekje van het monument staan te kijken, die elementen maken het verhaal dat je foto vertelt juist sterker.

2. Mensen

Schuw geen mensen in je foto. Juist de lokale bewoners en hun gewoonten geven je het verhaal dat je graag wil. Je kunt mensen vragen te poseren of je kunt candid te werk gaan. Maar een glimlachende ober of een zakelijke voorbijganger kunnen een rijke toevoeging zijn. Kijk welke beroepen er bij de locatie passen. In een Zuid-Amerikaans kustplaatsje kun je misschien het beste op zoek gaan naar vissers. En in Venetië kun je niet naar huis vertrekken zonder foto van de gondelier.

3. Restaurants en eten

Onderschat ook niet de waarde van de lokale cuisine. Voor veel reizigers erg belangrijk en het zegt veel over de plaats van bestemming. Wat zou Italië immers zijn zonder spaghetti bolognese of pizza? Of espresso of gelato. Ok, Italië is makkelijk, maar elk land heeft een eigen specialiteit en deze vinden en in de juiste setting fotograferen biedt een meerwaarde voor je verhaal. Bedenk van tevoren wat het gevoel van je foto’s moet worden. Wanneer je ingehuurd wordt door een luxe hotel passen foto’s van straattentjes misschien niet in je serie.

4. Houd het totaalplaatje in je achterhoofd.

Het gevoel van je foto of fotoserie is ongelofelijk belangrijk. Het is aan jou om de sfeer van een plaats naar een foto te vertalen. Je wil mensen, met jouw foto’s, laten zien hoe het op een bepaalde plek is. Om jouw eigen perspectief daaraan mee te geven en er een originele draai aan te geven zonder aan gevoel in te leveren, is volledig aan jou.

5. Activiteiten en andere bezienswaardigheden

Denk aan (straat-)kunst, musea maar ook aan evenementen die georganiseerd worden of bezigheden die typerend zijn voor een regio. Weet waarvoor mensen de regio bezoeken. Is het voor lekkere wijn? Bezoek eens een druivengaard of proeverij. Is het voor de natuur? Maak daar foto’s van. Weet wat de mensen aantrekt, door je goed voor te bereiden, en neem dat op in je foto’s.

Wanneer je in opdracht van een tijdschrift of website werkt, zul je misschien al bepaalde handvaten of specifieke locaties meekrijgen. Om het complete verhaal te vertellen, is het een goed idee om deze vijf punten in je hoofd te hebben en ze na te gaan. Soms zullen ze overlappen, soms zul je wat weglaten. Maar ze kunnen je helpen een compleet verhaal te vertellen in je foto’s.



 

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy