Tips: stadsfotografie in de donkere uurtjes

Tips: stadsfotografie in de donkere uurtjes

Liesbeth Wesdijk 626
Een stad is altijd vol van leven. Of het nu overdag is of ’s nachts. Hieronder geven we tips over het fotograferen van de stad in de gouden en donkere uren.

Om je als fotograaf te ontwikkelen is het goed om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Dus weg met de volautomatische stand! Zet je camera in de A of AP stand, pak je statief en ga mee de stad in.

Diafragma

Met de Aperture Priority stand bedien je alles in de camera, behalve de sluitertijd. Als je met weinig licht fotografeert zal de camera in de Auto-modus automatisch de ISO aanpassen, waardoor de kans groot is dat je ruis krijgt. Maar in de A of AP stand heb je zelf de controle over de ISO, waardoor je nog steeds vlijmscherpe foto’s kunt maken.

Bracket-belichting

Stadsgezichten kunnen een extreem breed dynamisch bereik van licht hebben als gevolg van kunstmatige verlichting, meer dan landschappen. Er is vaak een groot verschil tussen de helderste en donkerste delen van onze afbeeldingen. Onze camera's zijn niet in staat om scènes met een dergelijk hoog contrast te maken. Om te zorgen dat je geen onder- of overbelichte delen in de foto krijgt, kun je het beste meerdere opnames van één onderwerp maken. Dit heet ‘bracketing’. Als je camera niet beschikt over een Auto Bracket functie zul je hier zelf mee moeten experimenteren.

Handmatige focus

Met handmatige focus krijg je meestal scherpere beelden dan met de autofocus, hoewel dat met de moderne lenzen misschien wel meevalt. Toch is het goed als je de techniek van handmatig scherpstellen beheerst. Zeker als het licht vervaagt is handmatig scherp stellen beter dan de autofocus gebruiken.

 

Lichtpaden

Auto’s die door de stad rijden, trams die over hun rails zoeven, ze laten in het donker prachtige lichtpaden na. Vind een centrale plek waar je een goed zicht hebt op zo’n lichtbaan. maak eerst wat beelden om je compositie en focus voor elkaar te hebben. Daarna ga je je sluitertijd verlengen, hierdoor krijg je lange, vegende lichtpaden. Je moet hiervoor een kleiner diafragma instellen, dus een hoge F-waarde. Probeer een sluitertijd van ca. 25 – 30 sec te maken. Neem nu zoveel foto’s als je wilt en leg zoveel mogelijk lichtpaden vast. Thuis kun je uitzoeken welke echt mooi en goed zijn.

Glas

Het is eigenlijk niet te voorkomen dat je als stadsfotograaf door glas heen moet fotograferen. Het beste uitzicht heb je op hoogte en dat is zelden in de buitenlucht. Helaas is dit glas vaak vies en weerspiegelt het ook het binnenlicht in onze lens, waardoor onze afbeeldingen worden gereflecteerd. Zet je lens zo dicht mogelijk tegen het glas en omsluit het met b.v. een donkere sjaal tegen het hinderlijke binnenlicht. Aan de binnenzijde kun je uiteraard het glas schoonmaken, aan de buitenzijde zal dat onmogelijk zijn. Gebruik daarom een groot diafragma (klein F-getal), dan zie je het vuil op het raam niet. Experimenteer met je diafragma-instelling tot het beeld scherp is, maar je het vuil niet ziet.

Op tijd bij de locatie

Sommige locaties zijn zo geliefd bij fotografen, dat ze zich staan te verdringen. Ga er dus vroeg naar toe. Zeker als je het Gouden Uurtje wilt fotograferen, zul je misschien wel 2 uur te vroeg aanwezig moeten zijn voor de juiste plek.

Geen airco

Misschien een beetje een rare tip, maar in warme landen zijn airco’s standaard. Ga je van de ene ruimte naar de andere, dan kan je lens beslaan. Let daar dus even op.

 

Bewerken

Thuis kun je je foto’s gaan bewerken, de ruis verminderen, meer contrast en saturatie toevoegen of foto’s met verschillende belichting samenvoegen (het bracketten). De mogelijkheden zijn eindeloos, je kunt over de top gaan door kunstmatige reflectie toe te voegen of houdt het geheel naturel. Jij bent de dirigent in dit geheel!

Heb je een mooie stadsfoto gemaakt? Deel die dan in de gallery, net als Ad Verbiest


 

afbeelding van Liesbeth Wesdijk

Liesbeth Wesdijk | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Liesbeth