Tips om betere straatportretten op reis te maken

Amy Schutte 62
Veel fotografen streven ernaar om in hun foto’s een weergave te geven van de wereld ‘zoals die is’. Een zo natuurlijk mogelijk beeld, hoogstens iets mooier afgebeeld. Zo ook in straatfotografie. Natuurlijk, in de meeste portretten is er een interactie tussen de fotograaf en de gefotografeerde, maar de onderwerpen zijn zijn toevallige passanten op de plaats waar ze daadwerkelijk op dat moment zijn.

Dat kan prachtige resultaten opleveren, zeker op reis waar de omgeving en de mensen anders zijn, anders reageren en zich anders gedragen. Weet je dit vast te leggen in een foto, dan weet je misschien een heel klein stukje van de essentie van die plek te bewaren. Hoe ga je te werk? Iedereen heeft daar zijn eigen manier voor, maar hier zijn een aantal tips die je wellicht op weg kunnen helpen.

Vraag toestemming

Toestemming vragen is wel zo aardig. Bovendien geeft het je veel meer tijd om een mooie compositie te maken en kun je je model vragen een iets andere positie aan te nemen. Er zijn genoeg fotografen die mooie candid portretten maken, maar vaak is de succesratio daarvoor vele malen kleiner. Bovendien geeft het je de kans om in gesprek te gaan met de lokale bevolking. Natuurlijk gaan sommige mensen zich anders bewegen op het moment dat ze weten dat ze gefotografeerd worden. Neem dan de tijd, maak een grapje, geef aanwijzingen en doe voor wat je bedoelt en als het niet werkt, ga je verder. Zelfs al spreek je de taal niet, dan kom je nog een heel eind. Naar je camera wijzen en een vragende duim omhoog is in elke taal duidelijk. Veel mensen zullen het leuk vinden om voor je te poseren, sommigen niet. Het ergste dat je kan gebeuren is dat iemand ‘nee’ zegt. Vraag het dus gewoon!

Pas op met kinderen

Veel kinderen vinden het leuk om op de foto te gaan. Zeker in landen waar ze niet zoveel toeristen zien, sta je vaak al in de aandacht van de plaatselijke jeugd en soms staan ze in drommen voor je camera te dringen. Bedenk wel dat het, ook in andere landen, niet altijd gewenst is dat een volwassene foto’s maakt van onbekende kinderen zonder toestemming te hebben gevraagd aan een begeleider. Bovendien zijn kinderen een ‘makkelijk’ onderwerp en ligt daar misschien niet de grootste uitdaging voor jou als fotograaf.

Let op het licht

Omdat je waarschijnlijk geen of weinig eigen lichtmateriaal bij je hebt, ben je afhankelijk van het daglicht. Ga, vooral op zonovergoten plaatsen, dus niet op het midden van de dag op pad voor portretten. Wees je bewust van het licht en vraag je model om zich eventueel iets bij te draaien of bijvoorbeeld onder een afdakje te komen staan. Probeer dit een beetje subtiel te doen en als je hetzelfde resultaat kunt behalen door jezelf ergens anders op te stellen, heeft dat de voorkeur. Je wil niet dat het ongemak groeit, of dat het geduld van degene die je graag vast had willen leggen opraakt.

Let goed op de achtergrond

Voor het maken van portretten op reis is de locatie van belang. Het zegt iets meer over de plaats waar je bent en waar de persoon zich bevindt. Probeer dus iets van de achtergrond in je foto op te nemen. Let er daarbij op dat het niet afleidt van de geportretteerde. Felle kleuren of halve woorden (of eigenlijk hele woorden ook) trekken de aandacht van de kijker, terwijl je die juist op de persoon wil hebben. Houd hier rekening mee in je compositie en pas zo nodig je standpunt aan. Het fotograferen met een groot diafragma is, afhankelijk van de lens die je gebruikt, vaak een toevoeging. Op die manier wordt de achtergrond wat onscherp en komt de persoon hier ‘los’ van. Soms kan het de moeite waard zijn om een interessante plek te kiezen en dan te wachten tot er iemand langskomt. Het kost wat meer tijd, maar één steengoede foto is meer waard dan tien middelmatige.

Stel scherp op de ogen

Eigenlijk geldt dit voor alle portretten maar stel scherp op de ogen. Niet op het puntje van de neus, niet op het haar maar op de ogen. Wanneer je een foto maakt van iemand die jij interessant genoeg vindt voor een portret, wil je ook dat de kijker contact met diegene kan maken. Dat kan als de ogen scherp zijn.

Mooi is niet perse knap

Ga niet alleen voor mooie mensen in de letterlijke zin van het woord. Karaktervolle personen zijn een goed onderwerp voor je foto. Dat betekent dat juist mensen die anders zijn een interessant onderwerp maken. Een doorleefd, karaktervol gezicht doet het vaak beter als een knappe jonge meid; die foto’s zien we immers al zo vaak in portretten. Kijk goed om je heen en kies de mensen die je voor je foto’s vraag uit op karakter en op hoe ze in het land of op die plaats passen. Fotografeer daar eventueel ook de omgeving bij. Een geitenboer met een mooi gezicht kun je misschien beter mét zijn geiten fotograferen, omdat dat meer over hem zegt. Zit iemand in een rolstoel? Dan wil je dat zien in de foto. Wees je bewust van je omgeving en signaleer dingen die je veel tegenkomt, zodat je dat in een foto kunt opnemen.

 

Portretten op reis zijn ontzettend leuk om te maken, omdat je de meest onverwachte dingen tegen kunt komen. Bovendien zal de vriendelijkheid van de meeste mensen je wellicht verbazen en waarschijnlijk goed doen. Stuur eventueel het eindresultaat naar hen op, als ze (of hun kinderen) over e mail beschikken. Of bied het in elk geval aan.

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy