Verdien (nog) meer geld met je foto's

Tien tips om geld te verdienen met je foto’s

Redactie 918
Geld verdienen met je foto’s, dat is wat bijna iedere fotograaf graag wil. Dat kun jij ook! In dit artikel geeft Oypo, het grootste online verkoopplatform van Nederland, tien waardevolle tips waardoor je (nog meer) geld kunt verdienen met je foto’s.

1. Maak goede, unieke foto’s

Het lijkt misschien een inkoppertje, maar wel van essentieel belang en dat is dat je foto’s goed zijn. Een aantal overzichtsfoto’s maken tijdens een evenement is leuk, maar zorg er vooral voor dat je individuele deelnemers fotografeert. Kies hierbij unieke standpunten of composities.

2. Selecteer zorgvuldig

Een hele dag foto’s maken en deze vervolgens zonder enige selectie online gooien om te verkopen, is geen goed idee. Zorg dat de beelden die je online zet divers zijn. Probeer eventueel in te delen in rubrieken of tijdsvakken. Daarmee voorkom je dat jouw klanten door duizenden foto’s heen moeten scrollen om bij de juiste beelden te komen.

3. Bespaar veel tijd en werk

Geef de verkoop van je foto’s uit handen en bespaar jezelf de rompslomp. De hoeveelheid werk, maar vooral ook het gedoe dat daarbij komt kijken, is vaak enorm. Ten eerste moet het betaalverkeer op orde zijn, maar daarnaast moet je ook het afdrukken, verzenden en ook nog de service achteraf zelf regelen. Bij een verkoopplatform als Oypo worden al deze werkzaamheden uit handen genomen. Oypo is er volledig op ingericht om jou als fotograaf volledig te ontzorgen. Nadat de foto’s online staan, heb je er zelf geen werk meer van. Voordeel van Oypo is dat het ook nog eens volledig responsive is en daarmee ook geoptimaliseerd voor bestellen via tablet en mobiel.

4. Wees vindbaar

Je foto’s online zetten is stap één, maar ervoor zorgen dat de mensen je weten te vinden is minstens net zo belangrijk. Wees zichtbaar! Stel, je fotografeert veel op evenementen of sportwedstrijden: zorg er dan voor dat er flyers liggen, dat je kleding draagt met de link naar je website, of dat je een afspraak maakt met de organisatie dat zij de link naar jouw foto’s ook zullen delen via bijvoorbeeld hun nieuwsbrief, website of social media.
Bij het vindbaar zijn, kunnen overzichtsfoto’s goed van pas komen; bijvoorbeeld een foto van de start of finish van een evenement met veel mensen erop. Vraag mensen om elkaar te taggen als ze bekende zien. Op deze manier bereik je veel mensen. Zet er duidelijk een link bij naar de pagina waar ze kunnen bestellen.

5. Werk aan je naamsbekendheid

Begeef jij je veel in een bepaalde discipline qua fotografie, bijvoorbeeld de paardensport? Werk dan aan je naamsbekendheid. Zorg dat je actief aanwezig bent op de evenementen, praat met deelnemers, organisaties, liefhebbers en zorg dat ze je naam weten. Het moet zo zijn dat als men op zoek is naar een foto, ze direct aan jou denken en bij je op de site gaan kijken of jij op het desbetreffende evenement foto’s hebt gemaakt.

Oypo

6. Verkoop via je eigen website

Heb je een eigen website, dan kun je heel eenvoudig de verkoopmodule van Oypo hierin integreren. Geheel in je eigen kleuren/huisstijl. Je klanten hebben dan het idee dat ze bij jou bestellen, maar op de achtergrond doet Oypo de hele verwerking en klantenservice. Doordat je mensen naar je eigen website verwijst, kun je nog meer van je werk en aanbod laten zien en hier wellicht andere opdrachten door binnenhalen.

7. Ga slim om met kortingen

Binnen Oypo PRO is het mogelijk om kortingsregels in te stellen. Door hier slim mee om te gaan, kun je meer omzet creëren. Wat dacht je van een korting voor de snelle beslissers, alleen geldig de eerste twee weken dat de foto’s online staan? Of dat je bij besteding van een bepaald bedrag als fotograaf de verzendkosten voor je rekening neemt, of korting op een volgend product.
Denk wel goed na over het geven van kortingen. Met korting moet de prijs van de foto namelijk niet lager liggen dan het minimum wat jij ervoor wilt hebben. Als je verkeerd omgaat met kortingen doe je jezelf tekort.

8. Print of download

Denk goed na over wat voor producten je wilt aanbieden. Bij events willen mensen vaak laten zien dat ze ergens zijn geweest door foto’s op social media te plaatsen. Je zou voor een aantrekkelijk bedrag een download voor webgebruik kunnen verkopen. Deze bestanden zijn ‘low res’ en niet geschikt om af te drukken. Het is goed om jezelf af te vragen wat de doelgroep wil met de beelden die jij maakt. Willen ze daar alleen op social media mee pronken, of zijn het ook beelden die mensen groot aan de muur zouden willen hangen? In dat geval kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld ook wanddecoratie aan te bieden.
Oypo biedt een ruim assortiment aan fotoproducten: van downloads tot wanddecoratie, van telefoonhoesjes tot klokken. Aan jou de keuze welke producten je wel en niet aan wilt bieden en tegen welke prijs.

9. Maak voordeelsets

Met voordeelsets kun je mensen stimuleren meer producten van dezelfde foto te bestellen, of je kunt wat gratis weggeven. Bijvoorbeeld een gratis download van de foto als mensen een canvas ervan bestellen.

10. Maak van jouw klant een ambassadeur

Door te doen waar je goed in bent – fotograferen – en de hele afhandeling uit handen te geven, zorg je ervoor dat alles goed blijft lopen. Geen achterstallige mail met vragen van klanten, geen problemen met verzendingen die je op moet lossen; alles wordt voor je geregeld. En doordat alles goed loopt, heeft de klant een goede ervaring en dat werkt zeker in je voordeel. Doordat Oypo eventuele vragen of klachten snel voor je kan oplossen, zorg je ervoor dat je klanten ambassadeurs worden. Want wat is er beter dan dat jouw klanten reclame voor je maken?

Enthousiast geworden om (nog meer) foto’s te gaan verkopen? Ga dan snel naar Oypo.nl en maak een account aan.

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie