Review: Fujifilm X-E3

Review: Fujifilm X-E3

Redactie digifoto Starter 3014
Deze opvolger van de X-E2 heeft een minimalistisch ontwerp in een compacte body, maar komt met specificaties die niet misstaan in een grotere camera. Wij gingen ermee aan de slag en kijken of de X-E3 zijn beloftes waar kan maken.

Fujifilm staat bekend om het produceren van camera's met een mooi retro design en de X-E3 is hierop geen uitzondering. De camera lijkt sprekend op een oude camera uit de jaren 60 of 70, afgezien van touchscreen aan de achterzijde, en voelt daardoor voor veel mensen ook vertrouwd aan. Fujifilm heeft de camera overigens behoorlijk klein weten te houden, ondanks de grootte van de sensor die erin zit. De camera kan je vrij eenvoudig in één hand vasthouden en gebruiken en past met gemak in een kleine tas, mits je er geen hele grote lens op zet natuurlijk. De grip is een stuk groter dan die op de X-E2 en zorgt ervoor dat je de camera comfortabel kunt vasthouden. Als je hele grote handen hebt is de grip misschien nog wat aan de kleine kant, maar voor de meeste mensen zal de grip veel comfort bieden.

Royaal touchscreen

De nieuwe Fujifilm X-E3 is ontworpen met een minimalistisch design als basis en beschikt daardoor over een beperkt aantal knoppen. Maar hoewel het aantal knoppen misschien beperkt is, geldt dat niet voor de mogelijkheden van de X-E3. De camera maakt namelijk slim gebruik van het touchscreen. Bij veel camera's kun je uiteraard al bladeren door de foto's, inzoomen, scherpstellen en noem maar op, maar de X-E3 gaat nog een stapje verder. Swipe je van links, rechts of boven naar het centrum van het scherm, dan kom direct in specifieke menu's, zoals de ISO-instellingen, filmsimulaties of witbalans. Heb je hier liever een andere functie, dan kan je dat makkelijk naar wens aanpassen, dus je zit nergens aan vast.

Maak je trouwens foto's vanaf het achterscherm in plaats van de zoeker en draai je de camera verticaal, dan draait alle info op het scherm met je mee zodat je altijd alle belangrijke informatie, zoals de instellingen en belichting, goed kan lezen zonder dat je je hoofd hoeft te draaien.

Losse flitser

De Fujifilm X-E3 heeft geen ingebouwde flitser en blijft daardoor lekker compact. Maar gebruik je wel regelmatig je flitser, dan is er nog geen man overboord. De X-E3 wordt namelijk geleverd met een kleine opzetflitser. Verwacht je dat je in een donkere situatie terechtkomt, dan kan je deze makkelijk in je broekzak stoppen zodat je altijd door kan met fotograferen. Ben je voor het donker thuis, dan kan je hem rustig achterlaten en lekker licht op pad.

De flitser steekt overigens lekker ver boven de camera uit. Hierdoor voorkomt Fujifilm dat de lens die op je camera zit het flitslicht blokkeert en kan je kan je met een gerust hart ook met grotere lenzen  op pad als het donker wordt.

Beeldkwaliteit

Het belangrijkste van een camera is natuurlijk de beeldkwaliteit en Fujifilm weet op dit vlak met de X-E3 wederom een topper neer te zetten. De camera is uitgerust met een 24MP aps-c-sensor die heel veel kleine details goed weet op te slaan. Als het donkerder wordt en je bent aangewezen aan hogere iso-waarden kan je dit met een gerust hart doen. Foto's met iso 6400 zijn nog prima te gebruiken en zelfs foto's met iso 10.000 tonen verrassend weinig ruis. De details worden wel wat minder duidelijk, maar al met al zijn de prestaties behoorlijk indrukwekkend.

Scherpstellen

Eén van de grootste verbeteringen van de Fujifilm X-E3 is het vernieuwde autofocussysteem. Je hebt bij deze nieuwe camera beschikking over maar liefst 325 AF-punten die je makkelijk kan selecteren via het touchscreen of de fijne joystick. Je kan trouwens ook de grootte van het autofocuspunt aanpassen, zodat je ervoor kan kiezen voor een groter scherpsteloppervlak als je snel het punt wil kunnen verplaatsen of een heel klein scherpstelpunt om heel precies mee scherp te stellen.

Wil je liever geen gebruik maken van het autofocussysteem maar handmatig scherpstellen, dan maakt de Fujifilm X-E3 je dit heel makkelijk door de toevoeging van Focus Peaking. Als je dit aan zet laat de camera via een subtiel blauw of rood (de kleur kan je zelf kiezen) lijntje waar de lens op dat moment scherp stelt. Zo kan je heel precies zien of je bijvoorbeeld op een oog focust of dat de neus misschien scherper in beeld is.

Filmsimulaties

In de tijd voor digitale fotografie was een belangrijk onderdeel van je uiteindelijke foto het type rolletje dat je gebruikte. Zo kon je kiezen uit rolletjes die (extra) veel contrast produceerden of rolletjes waarbij de kleuren er mooi verzadigd uit komen rollen. Tegenwoordig kan je deze effecten vaak bereiken met de nodige nabewerking, maar er zijn altijd fotografen die zo min mogelijk aan nabewerking willen doen. Voor deze groep mensen heeft Fujifilm een aantal filmsimulaties waarmee je foto's er uitzien alsof ze gemaakt zijn met bepaalde filmrolletjes. Zo kan je snel prachtige karakteristieke foto's maken zonder dat je lang achter je computer hoeft te zitten.

Fujifilm doet met de X-E3 waar ze goed in zijn: het is een mooie compacte camera in een fraai retrojasje met veel power onder de motorkap. De sensor levert mooie en scherpe foto's, ook als het wat donkerder wordt en Fujifilm maakt slim gebruik van het touchscreen. Scherpstellen gaat heerlijk soepel, ook als je het zonder autofocus wil proberen, en iedereen die niet zo'n liefhebber is van nabewerking kan met alle filmsimulaties alsnog foto's krijgen die net wat specialer zijn. Al met al een uitstekende camera.

+ Erg fraai retro design
+ Goede beeldkwaliteit
+ Slim touchscreen