Een instapper in het EOS m-systeem

Review: Canon EOS M10

Nadja Geskus 3013
Eind 2015 werd de Canon EOS M10 geïntroduceerd. De nieuwe systeemcamera is gepositioneerd onder het EOS M3-model en heeft een ingebouwde ¬ flitser en kantelbaar scherm. De camera wordt samen met een standaard 15-45mm f3.5-6.3 zoomlens verkocht. Het spiegelmechanisme is bij deze camera weggelaten, wat er voor zorgt dat de Canon EOS M10 compacter en lichter is dan een spiegelre¬flexcamera. Geen geluid van een spiegel meer, maar je kunt geruisloos scherpstellen en fotograferen. Een interessante instapcamera die wij met plezier eens in de hand mochten nemen.

Ontwerp

De metalen behuizing voelt enigszins zwaar en stevig aan. Het gewicht van de camera is goed verdeeld en aan de achterkant zit een subtiele grip, zodat je rechterduim comfortabel ligt. Wel zit er alleen bij de grip een rubbertje en niet aan de voorkant. Let dus wel op dat je niet uitglijdt. Het vasthouden met twee handen, zoals je bij een DSLR gewend bent, is hier wat lastig. Omdat de camera klein is en de lens redelijk wat ruimte in beslag neemt, is er weinig plaats voor je linker hand. Het vraagt daarom om een iets andere grip. Het valt op dat er weinig knoppen op de camera zitten. De knoppen geven wel een goede indruk. Ze werken soepel en geven genoeg weerstand. Het touchscreen 3 inch LCD-scherm geeft een solide indruk. Het uitklappen gaat soepel en het LCD-scherm blijft goed in de positie staan waarin je hem brengt. Het scherm kun je echter alleen omhoog klappen, maar wel 180 graden. Het beeld op het scherm draait hierbij mee. Erg handig voor bijvoorbeeld het maken van vlogs. De ingebouwde¬ flitser geeft een wat gevoelige indruk. Bij uitklappen knalt deze er letterlijk uit. Het is jammer dat er een¬ flitsvoet ontbreekt.

Kwaliteit

De beeldsensor is gebaseerd op die van de EOS M2. Het hybride CMOS AF II autofocussysteem heeft een toegenomen aantal scherpstelpunten van 31 naar 49, in vergelijking met de EOS M2. Als je een DSLR gewend bent, is het even wennen met scherpstellen. Dit doet de EOS M10 namelijk automatisch. Wél kun je op het scherm tikken waar je de foto scherp wil hebben. De EOS M10 bevat een Digic 6-beedprocessor, wat een iets betere beeldkwaliteit levert. Zo reduceert het bijvoorbeeld ruis. De ISO loopt uit van 100 tot 12.800.

Objectief

De body kun je ook kopen met een EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM. Dus een standaard zoomlens die maar 130 gram weegt. Als je wilt fotograferen, is het van belang dat je de lens eerst in opnamepositie zet. Dit doe je door het schuifje te gebruiken en de lens naar links te draaien. Het voordeel hiervan is dat de lens behoorlijk compact blijft als je de camera niet gebruikt. De camera is net wat te groot om in je broekzak te steken, zeker met de lens erbij, maar hij is klein genoeg om overal mee naar toe te kunnen nemen. Jammer is wel dat de lens niet erg lichtsterk is, zeker op 45 mm, waar de lichtsterkte wordt beperkt tot f6,3. Voor een optimale kwaliteit kun je zelfs het beste diafragmeren naar f8 of f11. Helaas blijft er dan weinig ruimte over om creatief te zijn met de scherptediepte. Drie asferische lenselementen zorgen ervoor dat de vertekening minder wordt. Erg handig is de beeldstabilisatie. Fotograferen uit de hand met langere sluitertijden blijkt geen probleem. De STM-technologie zorgt voor bijna geruisloos scherpstellen tijdens het filmen. Een microfoonaansluiting ontbreekt breekt echter. In Full-HD kun je maximaal 30 fps filmen, dus actievideo’s kun je beter in een lagere resolutie schieten.Foto: Jasper van Bladel

Canon heeft met de EOS M10 een betaalbare systeemcamera op de markt gezet. Met de beperkte hoeveelheid knoppen en handige touchscreen, is de camera erg gemakkelijk te bedienen. De standaard kitlens heeft als pluspunt een grote beeldhoek, maar de matige lichtsterkte doet de EOS M10 tekort. De camera is vrij compact en daardoor gemakkelijk mee te nemen. Het is echter jammer dat een flitsvoet of microfoonaansluiting ontbreekt. Maar al met al is de EOS M10 een leuke instapcamera met doorgroeimogelijkheden

Canon EOS M10

Kenmerken

+ Makkelijk te bedienen