Je naam vestigen als fotograaf

Je naam vestigen als fotograaf? Zo doe je dat!

Liesbeth Wesdijk 458
Die kennis van een paar straten verderop krijgt veel foto-opdrachten en jij niet. Terwijl jullie foto's echt wel gelijkwaardig zijn. Hoe kan dit?

Vissen

Stel, je hebt zin om te gaan vissen. Plof je dan zomaar ergens aan de waterkant neer en gooi je je hengel uit of bereid je je vistocht goed voor? En wat als je afhankelijk bent van die vis? Zonder vis vanavond geen eten op tafel. Zorgt dat er voor dat je je plannen bijstelt? Vertaal dit nu eens naar de fotografie; je wilt van je hobby je beroep maken. Dat betekent dat je een plan moet hebben en dat goed uit moet werken.

Het plan en de uitwerking

Wat wil je precies fotograferen en welke mensen wil je als klant? Eén van de dingen die je als eerste moet beslissen, omdat veel daarvan afhankelijk is. Misschien wil je je toeleggen op bruidsfotografie of je wilt juist de modewereld in. Je logo, website en visitekaartjes moeten op je publiek afgestemd zijn. Als je de journalistiek in wilt, kun je niet aankomen met roze visitekaartje met krullerige letters bijvoorbeeld. Je bedrijf moet een eigen 'gezicht' hebben en dat overal uitstralen. Die uitstraling moet aantrekkelijk zijn voor je klanten.

Naamsbekendheid

  • Heeft je bedrijf zijn eigen gezicht, dan moet je zorgen voor naamsbekendheid.
  • Je portfolio moet aangepast zijn op de klanten die je wilt bereiken. Als je je b.v. op bruidsreportages hebt toegelegd, moet je niet je portfolio volstoppen met snoezige puppyfoto's.
  • Zorg dat je een herkenbare stijl hebt, iedereen moet in één oogopslag kunnen zien dat dit foto's van jouw hand zijn, onderscheidt je van anderen.
  • Ga netwerken. Stuur gratis foto's naar (regionale) kranten of tijdschriften. Bel de redacties na om te vragen of ze je foto's kunnen gebruiken. Gebruik de social media, zoek groepen waar jouw doelgroep aanwezig is.

Conclusie

Een naam vestigen als fotograaf lukt je niet in één maand tijd, dat duurt gewoon even. Laat je dus niet uit het lood slaan als het langer duurt dan je gehoopt had. Spreid eventueel je 'winkansen' en leg je niet vast op één segment uit de fotografie.
Zorg er voor dat je vanaf het begin af aan een professionele uitstraling hebt als bedrijf.
En geef vooral niet op! Voor goede fotografen is altijd plaats in de arbeidsmarkt. Want zeg nu zelf, er is toch niks mooiers dan van je hobby je beroep maken?

Hier vind je meer tips om professioneel bruidsfotograaf te worden. En hier kun je een interview lezen met Maaike Schauer, die de stap gewaagd heeft en nu haar eigen bedrijf heeft.

afbeelding van Liesbeth Wesdijk

Liesbeth Wesdijk | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Liesbeth