De sleutel tot High key

Amy Schutte 138
High key fotografie betekent dat de foto heel licht is. Het wordt veel gebruikt voor productfotografie, vanwege het minimalistische effect en gebrek aan schaduwen. Maar ook voor portretten wordt vaak voor high key gekozen. De achtergrond is meestal wit en het onderwerp wordt bij high key van meerdere kanten belicht.

Overbelicht

Soms wordt ten onrechte aangenomen dat high key fotografie betekent dat je foto’s overbelicht zijn of dat je ze bewust moet overbelichten. Dat is niet zo. Overbelichting is een fout en de delen die overbelicht zijn, zijn niet terug te halen. Er zit geen informatie in, en een overbelichte foto is onbruikbaar. High key fotografie is een bewuste keuze, je kiest ervoor om je foto licht te maken. Wat je wel zult zien als je naar het histogram kijkt, is dat de meesten waarden aan de rechterkant van een foto zitten. Daar zitten namelijk de hooglichten.

Belichting

Je kunt high key het beste in de studio maken. Daar heb je het licht volledig onder controle en kun je zelf bepalen hoeveel lichtbronnen je gebruikt en waar je ze neerzet. In principe kun je met twee flitsers al een heel eind komen, maar hoe meer flitsers, hoe minder schaduw. Zet in elk geval één lamp of flitser achter je model. Als je één andere lamp hebt, zet je die in een hoek van ongeveer 45 graden op het onderwerp. Beschik je over meer flitsers? Met drie stuks behoud je er één voor de achtergrond. De andere twee plaats je aan beide kanten van het model. Met vier lichtbronnen richt je twee flitsers op het model en verlichten de andere twee de achtergrond. Plaats ook deze twee achtergrond flitsers aan beide kanten van het model. Door softboxen en paraplu's te gebruiken, haal je schaduwen weg. Het licht wordt dan namelijk beter verspreid. Deze zijn dus erg waardevol voor je setup. Overigens kun je high key foto’s ook op locatie maken, maar meerdere lichtbronnen en manieren om het licht te verdelen zijn aan te raden.

Onderwerp

Als je high key portretten wil maken, kun je het best je model in lichte kleding laten poseren. Deze reflecteren meer licht dan donker gekleurde kleding en passen daarom beter in een high key foto. Wit of pastel kleuren werken goed. Zet je onderwerp niet te dicht tegen de achterwand of muur, want dan krijg je sneller schaduwen. Bovendien is het het mooiste als de achtergrond ‘verdwijnt’ in licht in  het eindresultaat. Je wil dan liever geen structuur meer zien.

Aan de slag

Zorg er eerst voor dat de achtergrond naar wens belicht is. Een witte achtergrond is het makkelijkst, maar met voldoende licht kun je elke achtergrond wit krijgen. De achtergrond mag best wat uitbijten, maar let erop dat er niet teveel licht weerkaatst op het onderwerp. Pas het licht aan of plaats het onderwerp/model verder naar voren.  Als er in je onderwerp overbelichte delen in zitten, mislukt je foto. Als je over weinig lichtbronnen beschikt, kun je ook witte reflectieschermen of plaatjes piep gebruiken om het licht mooi te verdelen.

Nabewerking

Uiteraard moet de witte achtergrond wit zijn. Als je in RAW fotografeert, kun je de witbalans eventueel nog wat bijstellen. Zorg dat de achtergrond ‘leeg wit’ is, dus dat je geen muur (of iets anders) meer ziet. Haal dit eventueel  weg via de aanpassingslaag Niveaus. Beperk deze aanpassingslaag wel tot de achtergrond, zodat het model niet meer contrast krijgt. Dit doe je door te werken met een laagmasker. Vaak worden high key foto’ omgezet in zwart wit, om het effect te versterken. Maar dat is een keuze die jij maakt, het hoeft natuurlijk niet.

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy