Waarom commerciële fotografie ontzettend leerzaam is

Waarom commerciële fotografie ontzettend leerzaam is

Senta Bemelman 287
Commerciële fotografie is gericht op de verkoop van producten. Leer waarom je hier veel van leert als fotograaf.

Als commercieel fotograaf maak je bijvoorbeeld foto’s voor kledingmerken of een bedrijfspand. In tegenstelling tot artistieke fotografie, dien je rekening te houden met de wensen van de opdrachtgever.

Leerzaam

Hoewel je een deel van jouw artistieke vrijheid moet inleveren bij commerciële fotografie, is werken met een opdrachtgever ontzettend leerzaam. Je moet begrijpen wat een merk betekent, hoe de opdrachtgever dit wil communiceren naar de klanten en dit dan vervolgens vertalen in beeld. Dit is een uitdaging omdat je soms lastig kunt peilen wat de ander precies voor foto’s wil.

Door een commerciële samenwerking leer je professioneel communiceren, vooruitdenken en anticiperen. Het kan namelijk voor komen dat je met een uitgestippeld plan en uniek concept komt, maar dat dit direct door de opdrachtgever wordt weggewuifd. Dan moet je direct met een ander idee komen om de brainstorm sessie te kunnen voortzetten.

In de praktijk

In de onderstaande videoworkshop van fotograaf Jason Lanier zie je hoe een commerciële fotoshoot er in de praktijk aan toe gaat.

afbeelding van Senta Bemelman

Senta Bemelman | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Senta