Uitleg bij de Foto: Wouter Vroom

Uitleg bij de Foto: Wouter Vroom

Joni Hendrix 887
Een paar weken geleden werd Wouter Vroom met deze foto weekwinnaar. Het is een prachtige plaat om naar te kijken en we zijn benieuwd hoe hij deze foto gemaakt heeft. We vroegen het hem en hij legt het uit in de rubriek Uitleg bij de Foto. Ook geeft hij veel tips voor het fotograferen van vliegtuigen!


Foto © Wouter Vroom

'Een vliegshow is een ideale plek om veel verschillende toestellen en spectaculair vliegwerk te zien. De Luchtmachtdagen staan bijvoorbeeld steevast in mijn agenda. Deze foto is al wat ouder en ik maakte 'm met mijn eerste digitale camera, een Canon 300D met een gehuurde Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM lens. Aan deze foto is niet veel bewerkt. Alleen de helderheid heb ik iets verhoogd, zodat er meer contrast in de witte smoketrails komt. Verder heb ik de uitsnede iets aangepast, zodat ze mooi vanuit de rechterbovenhoek komen.'

Wouter gaat verder: 'Bij deze foto zit het beslissende moment volgens mij in een aantal factoren: De toestellen vliegen allemaal ‘los’ van elkaar en door de zonreflectie en het zichtbare neuslicht komt er net iets meer vorm in de redelijk donkere toestellen. Daarbij maakt de prachtige rook het plaatje voor mij af.'

Over Wouter

Wouter is in het dagelijks leven landschapsontwerper. 'Mijn werk varieert van het ontwerpen van (stedelijke) openbare ruimtes tot natuurontwikkelingsprojecten. Ik ben graag in de natuur en maak daar de meeste foto’s, maar ook architectuur en techniek vind ik interessant. Een andere grote hobby is (militaire) luchtvaart. Dat is uiteraard goed te combineren met fotografie.'

Tips

  • Voor het fotograferen van vliegtuigen is een flinke tele(zoom) nodig. Bijvoorbeeld een 100- 400mm lens met stabilisatie is ideaal en volgens mij zijn er dan niet veel alternatieven voor een spiegelreflexcamera.
  • Let op de ingestelde iso-waarde. Door de grote contrasten (donkere vliegtuigen tegen een lichte hemel) zal je vaak nog wat moeten corrigeren in de schaduwpartijen. Bij hoge iso-waarden ga je dit onherroepelijk terugzien in de vorm van ruis.
  • Gebruik voor jets in de lucht een zo hoog mogelijke sluitertijd. Kies bij diafragmavoorkeuze het laagste diafragma waarbij je lens nog goed presteert.
  • Helikopters en propellervliegtuigen zijn een heel ander verhaal. Hiervoor kies ik de sluitertijdvoorkeuze. Met een sluitertijd van rond 1/100 sec. krijg je een mooi ‘propblur’, een wazige, cirkelvormige schijf op de plek waar de propeller/rotor zit. Dit versterkt de indruk van beweging/snelheid.
  • 'Panning' is een uitdagende techniek die prima inzetbaar is bij startende en landende vliegtuigen. Door de keuze voor een lage sluitertijd (< 1/50 sec) en het meetrekken (pannen) met het onderwerp wordt de achtergrond fraai onscherp waardoor storende objecten 'verdwijnen' en het gevoel van snelheid wordt versterkt. Het vergt echter wel veel oefening om je onderwerp scherp op de foto te krijgen, maar op zo’n show is daar meestal genoeg tijd voor.
  • Blijf het vliegtuig door je camera zoveel mogelijk volgen. Vaak duren de echt mooie momenten maar een fractie van een seconde, zoals de reflectie van de zon of de positie van het toestel tussen de wolken of andere toestellen. Als je dan nog je camera moet richten ben je gewoon te laat.
  • Steeds vaker gebruik ik op vliegshows een éénbeenstatief, maar ideaal is in mijn ogen een groot (hoog) statief met een goede swingkop. Zeker bij lange sluitertijden zie je dit terug in de kwaliteit van je foto’s en de pijn in je pols na een dagje fotograferen is beduidend minder.