Uitleg bij de foto: Bep Roggeveen

Ymke Frijters 1641
Lezeres Bep Roggeveen was op vakantie in Frankrijk toen ze deze foto maakte van een mooi doorkijkje in het Pauzenpaleis. In deze rubriek vertelt zij hoe ze deze foto maakte en wat voor instellingen ze heeft gebruikt.

'Tijdens een vakantie in Frankrijk heb ik het Pauzenpaleis bezocht. Een indrukwekkend bouwwerk dat zich uitstekend leent om gefotografeerd te worden. Vele doorkijkjes, grote zalen met hoge ramen en schitterende tuinen en uitzichten. Deze foto is gemaakt in een van de gangen langs de binnenplaats. Wat mij trof was de schaduwwerking van het raam, het heldere buitenlicht en dus het hoge contrast van het beeld. Om voldoende scherpte te krijgen heb ik gekozen voor diafragma f/8 en een sluitertijd van 1/200e seconde. De camera stond op iso 200 en dat heb ik zo gelaten. Een iso-waarde van 800 had waarschijnlijk teveel ruis in de donkere delen gegeven. Alles is net genoeg belicht om toch enige doortekening te hebben in de donkere delen.'


Foto: Bep Roggeveen

  • Camera: Nikon D300s
  • Objectief: Nikon 16-85mm
  • Diafragma: f/8
  • Sluitertijd: 1/200
  • Iso: 200

Tips van Bep

  • 'Zoek uit wat je passie is. Aan de hand van o.a. fotobladen en dergelijke kom je erachter wat jou raakt.'
  • 'Bestudeer foto's van professionele fotografen en ga met specifieke genres aan de slag'
  • 'Doe dat stapsgewijs, leer eerst wat compositie inhoudt. Wat wil je laten zien op je foto en hoe belangrijk is dat voor jou?'
  • 'Probeer eens een ander perspectief, hoog of laag.'
  • 'Let op het verdwijnpunt van lijnen naar de horizon.'
  • 'Maak zowel liggende als staande foto's (landschap/portret)
  • 'Maak ook eens beeldvullende foto's.'

Bep Roggeveen

'Na ruim 40 jaar tekenen en schilderen ontstond de wens meer met fotografie bezig te zijn. In het verleden had ik al eens kennis gemaakt met fotografie en video maar dat heeft door omstandigheden geen vervolg gehad. Totdat ik in contact kwam met een fotostudio. In eerste instantie heb ik in de studio de decors geschilderd en wat aanverwante werkzaamheden verricht. Ik legde de schilderijen op foto vast voor het maken van een presentatie en uiteindelijk mocht ik zelf de werkzaamheden in de studio uitvoeren. Rond die tijd kwam ik via familie in het bezit van een Nikon F3 analoge camera en dat was eigenlijk de start van mijn fotovirus. Niemand was meer veilig. Familiefeestjes werden gefotografeerd met geleende flitsers en accu's. Toen ik ging verhuizen kreeg ik meer ruimte om te fotograferen, de aanschaf van een digitale camera werd een feit. In eerste instantie maakte ik foto's als referentiemateriaal voor het schilderen, maar al snel was dat geen doel meer op zich. Het 'zien' en maken van een goede compositie was jarenlang onderdeel van mijn leven. Alleen de technische kant van de fotografie ontbrak nog, maar niet voor lang. De digitale doka in de vorm van Adobe Photoshop maakte de fotografie nog leuker en intensiever. Als autodidact valt er nog veel te leren. Het kijken naar anderen en het bestuderen van foto's vormen de basis van mijn kennis op dit moment. Mijn voorkeur gaat uit naar macrofotografie, terwijl de natuur in de vorm van landschappen mij het meest boeit en dan voornamelijk het mystieke sfeertje. Er is genoeg materiaal om mij verder te ontwikkelen.'

afbeelding van Ymke Frijters
Door:

| Redacteur

Bekijk alle artikelen van

afbeelding van Peter Heins

Mooie foto. Wij zijn er ook geweest. Ik neem aan dat deze in Avignon gemaakt is. Wij vonden de entree belachelijk duur , dus wij zijn niet binnen geweest.