The Matrix Ring: een attractie op de Photokina

Anonymous (niet gecontroleerd) 1411
Wie kent die befaamde scene uit The Matrix niet? Neo (Keanu Reeves) die een dozijn kogels ontwijkt terwijl hij achterover balanceert. Dit alles prachtig in beeld gebracht door de Wachowski-broers Larry en Andy die een cameratechniek toepassen die voortaan als 'The Matrix Ring' te boek staat. Deze week staat de ring op de Kina. Digifoto Starter nam de rode pil.

Achttien camera’s opgesteld in een cirkel. De camera’s drukken tegelijkertijd af, en het resultaat wordt achterelkaar gezet. Wat je krijgt is een handeling of beweging die in een driedimensionaal beeld wordt uitgezet. Verfrissend, maar tien jaar geleden verschrikkelijk prijzig. ‘Dat komt omdat die technologie toen nog in kinderschoenen stond’, zegt Mathias Farenholtz van postorderbedrijf Otto.‘We zijn inmiddels wat verder en zo is ook de technologie. We zijn nu in staat om dit aan te bieden zonder dat het te kostbaar wordt’, aldus Farenholtz.

 
Mathias Farenholtz legt de technologie achter de ring uit 

Zalando, Amazon en Otto

Leuk voor de bezoekers van Photokina die altijd eens in The Matrix wilden spelen, maar welk bedrijf zou gebruik kunnen maken van deze cameratechnologie? ‘Voornamelijk postorderbedrijven’, zegt Farenholtz. ‘Daar is deze technologie zeer gewild en enorm in opkomst. Bedrijven zoals Zalando, Amazon en wijzelf (Otto) maken gebruik van de ring. Postorderbedrijven die hun producten zo goed mogelijk willen aanbieden. Klanten zien in één oogopslag hoe die jurk of broek precies zit, hoe de plooien vallen en of hij van achter ook strak of juist wijd zit. Voor zowel het bedrijf als de klant is het verschrikkelijk vermoeiend om wéér je aankopen op te sturen omdat het toch niet past zoals je eerst gedacht hebt.’

 
De wachtrij is lang...

Datacapaciteit

Een blik op de lange wachtrij vertelt ons dat de ring in trek is bij bezoekers. Ook twee jaar geleden was de ring een publiekstrekkers. Vooralsnog dus vooral op events. Waarom gaan alle webshops niet massaal over op het aanbieden van producten door de ring? ‘Dat heeft te maken dat niet elke website van een webshop genoeg capaciteit heeft. Als je een relatief kleine webshop hebt, kun je met een digitale camera al je producten fotograferen en online zetten. Met de ring heb je per product gewoon meer dataopslag nodig’, legt Farenholtz uit. ‘En zover zijn we nog niet’. Dus op het ogenblik fungeert de ring als publiekstrekker op de Photokina voor bezoekers.


Natuurlijk namen we zelf de proef op de som en stapten we in de ring! Zie hier het resultaat.