Review: Canon PowerShot G5 X

Review: Canon PowerShot G5 X

Nadja Geskus 1611
Met de PowerShot G5 X biedt Canon een veelzijdige compactcamera. Door de aanwezigheid van een hoogwaardige OLED-zoeker, een relatief grote 1 inch-beeldsensor en een lichtsterke zoomlens is de camera geschikt voor serieuze doeleinden.

Op dit moment vinden we niet minder dan vier G-camera’s op de website van Canon. Ze beschikken allen over een relatief grote 1-inch sensor met 20 miljoen pixels en een raw-modus. De modellen zijn wel behoorlijk verschillend wat betreft de lens en het lcd-scherm.
De PowerShot G5 X is het meest complete en wat ons betreft het interessantste model. Door het handgreepje ligt de G5 X goed in de hand. De camera beschikt over een degelijke behuizing met een vormgeving als een miniatuur dslr. In uitgeschakelde toestand is de camera behoorlijk plat, na inschakelen komt de lens een centimeter of vier naar buiten. Door het zoombereik van 24-200mm en de hoge lichtsterkte van f/1.8 (bij 24mm) tot f/2.8 (bij 200mm) is de lens bijzonder veelzijdig. Door de hoge lichtsterkte hoef je in combinatie met de optische beeldstabilisatie niet snel te flitsen.

Canon PowerShot G5 X

In de praktijk

De zoeker en het lcd-scherm presteren uitstekend. De zoeker heeft een scherp zoekerbeeld met maar liefst 2,36 miljoen beeldpunten en een groot zoekerbeeld. Het lcd-scherm is niet alleen uitklapbaar, maar ook draaibaar. We vinden het wel een nadeel dat de automatische omschakeling tussen zoeker en scherm niet uit te schakelen is. Tijdens het gebruik van het scherm moet je ervoor zorgen dat de camera niet te dicht bij je buik komt, omdat hij dan naar de zoeker overschakelt. Zoals het een actuele camera betaamt beschikt de G5 X over een aanraakscherm en wifi-bediening vanaf je smartphone of tablet. De camera heeft nog meer handige mogelijkheden, zoals een draaiknop op de voorkant en een handige instelring rondom de lens. Je kunt er zelf een functie aan toewijzen.
De G5 X presteert goed, de autofocus werkt ook prima bij wat minder licht, maar heeft soms wat moeite met snel bewegende onderwerpen. De opnamen zijn scherp, maar bij de grootste opening worden de beelden wat zachter. In kritische omstandigheden is soms wat chromatische aberratie (kleurrandjes) te zien. Door de grotere sensor is er in vergelijking met een conventionele compactcamera minder ruis te zien. Tijdens het verwerken van de raw-bestanden kun je ze nog behoorlijk verbeteren.

De Canon PowerShot G5 X is een compleet uitgevoerde compactcamera met een veelzijdige lens, een uitstekende zoeker en dito aanraakscherm. De camera is een stuk compacter dan een spiegelreflex. Dat is naast de lichtsterke lens dan ook het grote verkoopargument, want voor een adviesprijs van 799 euro koop je ook een mooie spiegelreflex of systeemcamera.

Canon PowerShot G5 X

Kenmerken

* 20 megapixels