Interview: Margot de Heide over musicalfotografie

Interview: Margot de Heide over musicalfotografie

EleniHoefsloot 2159
Zeven jaar geleden startte de tweelingbroer van Margot de Heide (21) een website over musicals. Hij nam de taak als recensent op zich, Margot bood zich aan als fotograaf. Buiten wat vakantiekiekjes om had ze daar helemaal geen ervaring mee, maar Margot bleek een talent. De opdrachten zijn niet aan te slepen, waardoor ze nu bijna niet meer toekomt aan fotograferen voor de website waar ze ooit begon.

'Het begon gewoon voor de lol', legt Margot uit. 'Bij perspresentaties en premières mogen er altijd twee mensen per website aanwezig zijn: een recensent en een fotograaf. Omdat mijn broer van plan was journalistiek te gaan studeren, was de taak als recensent voor Musical-Info.nl al aan hem vergeven, dus ging ik mee als fotograaf.' Dat beviel zo goed dat Margot besloot om fotografie te gaan studeren. Door haar ervaring als musicalfotograaf kreeg ze vrijstellingen in het eerste jaar, waardoor ze de studie in drie jaar kon afronden.


Pocahontas © Margot de Heide

Opleiding

Tijdens de opleiding kwamen verschillende onderwerpen aan bod, zoals portretfotografie en het werken met studiolampen. Het laatste jaar is een specialisatiejaar waarin de student zelf een onderwerp kiest en dat uitdiept. Margot koos hier bewust niet voor musicalfotografie. 'Dat deed ik om twee redenen. Ten eerste is het heel moeilijk om je opdrachten te plannen. Producenten moet je vragen om te mogen fotograferen bij musicals, maar ik had geen idee of ik die periode wel opdrachten zou krijgen. Ten tweede fotografeerde ik op dat moment al vijf jaar musicals. Naar mijn mening had ik daar al zoveel van geleerd dat ik liever iets anders koos, zodat ik twee richtingen heb waar ik goed in ben.'

Daarom koos Margot voor illustratieve fotografie. 'Voor mijn foto's heb ik een sprookjeswereld gecreëerd. De wereld van Alice in Wonderland heb ik nagebouwd van karton en het enige wat in mijn foto's echt was, was het model. Het model was Alice en zelfs zij had een jurk van karton aan. Ik heb veel geleerd over studiofotografie dat jaar, maar musicalfotografie blijf ik het leukst vinden.'


Alice in Wonderland © Margot de Heide

Beweging

Wat is er dan zo leuk aan musicalfotografie? 'Je hebt te maken met licht dat vanuit de zaal komt op het podium. Dat heb je niet onder controle. Het maakt dan niet zoveel uit of het een musical is of een dansstuk. De fotografie waar beweging in zit, vind ik het leukst. Er wordt wel eens gezegd dat musicalfotografie de moeilijkste vorm van fotografie is en dat je daarna alles kan. Dat is grappig, want ik ben daar juist mee begonnen. Musicalfotografie vond ik in begin ook best moeilijk. Toen ik 15 was en ermee begon, had ik nog geen goede camera en geen lichtsterk objectief. Dan kan je nog niet doen wat je wilt door de beperkingen aan je camera.'

Toen Margot een goede camera kocht met een lichtsterk objectief ging het haar beter af. 'Dan loop je niet meer tegen de beperkingen van je camera aan, maar het blijft lastig als er weinig licht is en er veel wordt bewogen. Sommige delen kun je dan gewoon niet fotograferen, omdat het te snel gaat. Meer dan twee uur moet je gefocust blijven. Je hebt geen tijd om even op adem te komen. Doordat ik met musicalfotografie ben begonnen, gaat het goed kijken me nu beter af. Dat komt me van pas bij andere disciplines, zoals bijvoorbeeld landschapsfotografie.'


Mamma Mia © Margot de Heide

Soul Sister

Een van haar hoogtepunten beleefde Margot vorig jaar na de zomer. 'Voor 100%NL Magazine heb ik de musical Soul Sister in Londen gefotografeerd. Het was vooral zo gaaf, omdat ze in Engeland heel streng zijn met accreditatie voor fotografen en toch mocht ik naar binnen. Soul Sister heeft mooi licht, een leuke cast en een mooi decor, wat zorgde voor een kleurrijk plaatje. In het begin werd ik op het eerste balkon geplaatst. Ik baalde, want dat is veel te ver voor theaterfotografie. Een mooie close-up zou niet mogelijk zijn. Net voor de musical begon werd ik toch nog vooraan neergezet. Dat was echt een topplek!'


Soul Sister © Margot de Heide

Phantom of the Opera

Margot: 'In de eerste drie jaar van het bestaan van Musical-Info.nl ging ik wel twee tot vier keer per week naar een perspresentatie of naar een première. Onze website groeide en nu bezoeken duizenden mensen per dag de site. We namen meer redacteuren en fotografen in dienst. De eerste drie jaar was ik alleen maar aan het fotograferen en ging ik weinig naar school.'

Daarna doet Margot het rustiger aan. Ze start de opleiding fotografie en krijgt vele opdrachten buiten Musical-Info.nl om dat ze bijna geen tijd meer heeft om te fotograferen voor de site waar ze ooit begon. Voor één musical schrapt Margot alle afspraken uit haar agenda. 'Dat is voor the Phantom of the Opera. Toen de musical in Nederland speelde, was ik heel jong. Maar er gaan geruchten dat de musical over een aantal jaar Nederland weer aandoet. Wie weet. Dat lijkt me echt fantastisch!'


Tarzan © Margot de Heide

Meer werk van Margot is hier te bekijken.


We Will Rock You © Margot de Heide

afbeelding van EleniHoefsloot

Eleni Hoefsloot | Redacteur bij Clipboard Publishing

Bekijk alle artikelen van Eleni