Hoe krijg je opdrachten?

Hoe krijg je opdrachten?

Nadja Geskus 1840
Je hebt besloten om fotograaf te worden. Erg leuk! Maar wat dan? Hoe kom je aan de opdrachten, aan je klanten? En hoe zorg je er voor dat je er steeds meer krijgt?

Vrienden en kennissen

Het is erg voor de hand liggend, maar zeker niet onbelangrijk. De eerste stap begint bij de mensen die je kent. Mensen die jou kennen en weten wat je kunt. Vergis je niet, hier zitten vaak mensen bij die jou een opdracht kunnen én willen geven. Er zit echter wel een ‘maar’ aan vast. Als je net begint kun je vaak niet direct professionele prijzen vragen. Jouw netwerk is belangrijk voor je, dus maak er in het begin een vriendenprijs van en zie het als een investering in je bedrijf. Je krijgt hier vaak wat voor terug!

Netwerk uitbreiden

Mensen die tevreden zijn over jouw werk, zullen dat ook aan anderen vertellen. Mond op mond reclame is erg belangrijk voor je werk. Zorg dus dat de mensen enthousiast bij je weggaan. Want waarom zou jij een opdracht krijgen? Omdat je aardig bent én goed werk levert. Als de mensen het je gunnen, gaat het balletje vanzelf rollen. Tip: zorg dat je iedereen hetzelfde behandelt. Vaak ‘onbelangrijke’ klanten in jouw ogen, kunnen naderhand toch een ‘belangrijke’ klant blijken.
Daarnaast is social media tegenwoordig een erg handige tool om je netwerk uit te breiden. Zorg dat tevreden klanten over je gaan schrijven en je pagina’s volgen. Nieuwspagina’s, Facebook, alles waar jij je werk op kunt publiceren, zorgt weer voor nieuwe mensen in jouw netwerk. 

Hoe krijg je opdrachten? - netwerk

Professioneel

Zorg er voor dat mensen jou als een professional zien. Kom op tijd en kom je afspraken na. Zorg dat je weet wat voor soort fotograaf je bent als mensen er naar vragen, waar ligt jouw specialisatie? Handig is ook als je direct een prijs kunt noemen als mensen er om vragen.

Terugkeren

Een van de belangrijkste dingen is dat klanten bij je terug keren. Zorg dat je contact houdt met de klanten die tevreden zijn. Veel fotografen houden zich niet bezig met klanten die ze ooit hebben gehad, dat is zonde, want je kan er veel meer uit halen.

Vaak wordt gezegd dat er bij succesvol worden in de fotografie veel geluk komt kijken. Geluk kun je creëren. Zorg ervoor dat je open minded naar veel potentiële klanten toestapt en maak eens een praatje. Als jij niet laat zien dat je er bent, dan zal niemand dat ook weten.

afbeelding van Nadja Geskus
Door: Nadja Geskus

Nadja Geskus | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Nadja