Hans Vink: 'Soms lig ik nachten wakker na een fotoshoot'

Hans Vink: 'Soms lig ik nachten wakker na een fotoshoot'

dalindcy dalindcy 4348
Hobbyfotograaf Hans Vink woont aan het strand en dat is maar goed ook, want dat is waar hij het liefste zijn foto's maakt. Hij maakt prachtige, interessante beelden die je aan de werkelijkheid doen twijfelen. We interviewden hem over zijn fotografiestijl en hoe hij die de afgelopen jaren ontwikkeld heeft.


Foto © Hans Vink

'Toen ik begon met fotograferen, realiseerde ik me heel snel dat het belangrijk is om op te vallen. Ik dacht: als mensen aan een foto kunnen zien dat ik hem gemaakt heb, ben ik goed bezig', vindt Hans. Zijn foto's worden gekenmerkt door vrouwelijke modellen die interessante, onverwachtse scènes uitbeelden. Ze staan bijvoorbeeld op de foto met een enorme klok, een bol wol of een roofvogel. 'De bedoeling is dat je naar de foto blijft kijken en er als het ware je eigen verhaal omheen verzint.'

Nieuwsberichten

'Ik ben heel blij dat ik fotografie ontdekt heb. Op deze manier kan ik mijn creativiteit kwijt.' Hans Vink heeft absoluut geen moeite met het vinden van inspiratie. 'Ik haal mijn inspiratie uit van alles. Bijvoorbeeld nieuwsberichten of gewoon alledaagse dingen. Ik zie ook wel eens een voorwerp in de kringloopwinkel dat mij inspireert.' De fotograaf vindt het fijn dat hij nu iets met zijn creativiteit kan. 'Vroeger bleef dat maar in mijn hoofd zitten. Dan knipte ik die nieuwsberichten bijvoorbeeld uit de krant, ik ben blij dat ik er nu iets mee doe.'


Foto © Hans Vink

Het fotografieproces

Er gaat heel wat voorbereiding aan zo'n fotoshoot vooraf. Hans moet modellen zoeken, spullen vinden en de juiste dag uitkiezen. 'Ik gebruik alleen natuurlijk licht, het is dus van belang dat het weer goed is.' Als het eenmaal zover is loopt hij met een karretje naar het strand. 'Daarna gaat het wel snel, binnen anderhalf uur ben ik klaar met fotograferen.' Dit komt gedeeltelijk doordat Hans geen lichtschermen gebruikt en zijn camera meestal op de automatische stand heeft staan. 'Daar verbazen mensen zich nog wel eens over, maar ik ben eigenlijk niet heel veel met de techniek van mijn camera bezig. De setting interesseert me veel meer.'

De foto's blijven daarna zeker nog een week op de camera van Hans staan. 'Ik krijg soms een heel vervelend gevoel na een fotoshoot, alsof het helemaal fout is gegaan. Ik kan daar dan zelfs 's nachts van wakker liggen. Het beste is om de foto's even een week op mijn camera te laten staan en ze daarna pas weer te bekijken.' En dan? Hans doet niet veel aan de nabewerking. 'De kleur bewerk ik wel, maar ik doe niet aan montage. Als je bijvoorbeeld op mijn foto een televisie ziet, staat die er in het echt ook. De kleur bewerk ik voor de herkenbaarheid van de foto. Dat maakt veel verschil in de sfeer van de foto.'


Foto © Hans Vink

Toen en nu

Als Hans nu foto's bekijkt van 2006, toen hij begon, en nu, ziet hij veel verbetering in zijn eigen werk. 'Als ik foto's terugkijk zie ik soms beelden waar ik helemaal niet meer achter sta. Of ik zie duidelijke fouten, zoals een verkeerde pose.' Als fotograaf groei je constant en is het natuurlijk alleen maar goed dat je je eigen fouten in ouder werk terugziet.


Foto © Hans Vink

Tips

'Ik vind het hebben van een eigen stijl toch het belangrijkste, dus daar hamer ik echt op.' Hans laat zich ook wel eens inspireren door andere fotografen, maar hij kopieert nooit werk. 'Kijken is prima, maar kopiëren niet. Daar leer je eigenlijk niets van, omdat je dan nooit leert om je eigen ideeën naar een foto te vertalen.'


Foto © Hans Vink