Geotagging: een nieuwe dimensie voor informatiemanagement

Redactie digifoto Starter 2051
Naast het toevoegen van de gebruikelijke informatie aan foto's zoals datum en naam kan het ook interessant zijn om de locatiegegevens aan media toe te voegen. We zeggen nadrukkelijk media, want ook van videomateriaal of andere data kun je de gegevens van de opnamelocatie vastleggen.

GeoTagging, wat inhoudt dat je met de opgeslagen GPS informatie nauwkeurig kunt vastleggen waar de foto of video is gemaakt, biedt hierin een uitkomst. Veel smartphones koppelen tegenwoordig ook al GeoTags aan je opnames. Het voordeel van Geotagging is dat je media ook kunt ordenen op basis van locatie, zoals land of stad. Dit geeft een geheel nieuwe dimensie aan het beheren van je data. Beschik je nog over een hoeveelheid analoge foto's, dan kun je die laten digitaliseren zodat je er ook GeoTags aan toe kunt voegen. Kijk hiervoor bijvoorbeeld eens op //ironmoutain.nl/

Hoe voeg je GeoTags toe?

GeoTagging kan op 2 manieren gedaan worden. Te weten: tijdens het nemen van de foto's en nadien. Tegenwoordig zijn er diverse foto- en videocamera's verkrijgbaar die de GPS coördinaten van de opname direct kunnen bepalen en vastleggen. Deze gegevens bestaan in de meeste gevallen uit de lengte- en breedtegraad en soms ook de altitude (ofwel de hoogte). Indien je camera niet over GPS beschikt, dan kun je gebruik maken van een aparte GPS module. Dit is echter wel een stuk omslachtiger dan een ingebouwde GPS ontvanger, want de locatiegegevens die aan tijd zijn gekoppeld, moeten nadien aan de opnames toegevoegd worden. Ook kun je er voor kiezen om de locatiedata nadien aan je foto's toe te voegen. Veel gebruikte sites die deze functie aanbieden voor fotomateriaal zijn o.a. Picasa, Flickr, Locr en Zoom. Voor je videomateriaal biedt YouTube de mogelijkheid om met behulp van een Google-map een specifieke locatie aan je video's toe wijzen.

Geotaggin
Met geotags kun je achteraf op een kaart terugvinden waar je de foto's genomen hebt.

Een technologie in opkomst

Zoekmachines op het internet zoals Yahoo! en Google spelen ook in op de nieuwe GeoTagging trend, door het aanbieden van zoekresultaten op basis van Geografische gegevens. Met de mapsfunctie van Yahoo! of Google Earth kun je daarentegen ook zelf je foto's voorzien van een GeoTag.

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan het gebruik van GeoTagging, want wat te denken van je privacy. Daarnaast is handmatig GeoTaggen nog een tijdsrovende klus, maar al met al lijken steeds meer mensen interesse te hebben voor deze moderne technologie. Deze techniek lijkt haar intrede ook te doen in de woningmarkt, waar geïnteresseerden huizen op kunnen zoeken aan de hand van een kaart. Legio mogelijkheden dus, en de markt rondom GeoTagging is nog volop in ontwikkeling.

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie