BlackRapid: 'wij hebben dé cameraband'

Anonymous (niet gecontroleerd) 3070
Ze werden vorig jaar geselecteerd op een verdienstelijke plaats in de top-500 van de snelst groeiende bedrijven in de VS. Inmiddels distributeert het in 2008 opgestarte BlackRapid zijn camerabanden in inmiddels vijftig landen. Op de Photokina voelden wij CEO Kurt Peterson aan de tand over zijn onderneming. ‘Het doet me goed als fotografen zeggen dat BlackRapid hun leven heeft veranderd’.

Het concept van BlackRapid’s cameraband is afkomstig van een jeugdvriend en huwelijksfotograaf van Peterson. Het idee is simpel; het gewicht van de camera die om je nek hangt wordt verdeeld over je schouders. Daarmee ontlast je je lichaam. ‘Fotograaf Ronald Henry kwam met het idee. Hij werkte soms wel tien uur op een dag met een camera van vijf kilo om zijn nek. Zes dagen in de week in de weer met zijn camera’s, soms wel twee stuks. Je kunt je voorstellen dat het enorm veel ongemak opleverde voor zijn nek en rug’, zegt Kurt op de stand van BlackRapid.

Ondersteboven?

In 2009 was het dan eindelijk zover voor de onderneming uit Seattle. BlackRapid bracht zijn cameraband op de markt. Maar men raakte niet direct overtuigd van het nieuwe concept. ‘Er was aardig wat weerstand tegen het idee, voornamelijk over de bevestiging en het ondersteboven hangen van de camera. Was de bevestiging wel sterk genoeg om de camera te houden en waarom hang je camera eigenlijk ondersteboven? We moesten echt het respect van de doelgroep voor ons winnen’, legt de CEO uit.


De band gaat om de schouder heen en verdeelt het gewicht 

‘In feite hebben we de mensen geschoold. De camera hangt ondersteboven ter hoogte van je heup. Dat zorgde voor gefronste wenkbrauwen. Maar nu kun je de camera op een natuurlijke wijze snel pakken met je hand en in stelling brengen’, zegt Kurt die de band demonstreert. ‘Ook niet onbelangrijk: hij hangt niet meer voor je borst. Dus tijdens gesprekken is hij uit zicht en zit de camera niet tussen jou en de geïnterviewde.'

Kurt: 'Het belangrijkste is wel dat het gewicht nu wordt verdeeld over je schouders en niet meer om je nek. Het was een leerproces, maar zodra ze de band omdoen zijn ze verkocht. En willen ze niets anders. Voor fotografen die veel met materiaal sjouwen is het verademing.'

Laptoptassen

De volgende stap voor Kurt is om de laptoptassenmarkt te veroveren. In dat segment is BlackRapid nog niet aanwezig. ‘Eerst zijn we bezig met het opzetten van een distributienetwerk voor onze camerabanden. We verkopen onze producten al in vijftig landen en zijn ook van plan om tassen te gaan maken voor laptops’, aldus Kurt die zegt geregeld mensen van Nikon, Canon en Sony over de vloer te krijgen. ‘Het is natuurlijk een eer als topfabrikanten ons opzoeken en zeggen "wij willen jouw band bij onze camera, kunnen we samenwerken?" Als zulke bedrijven bij je aankloppen betekent het wel dat je iets goed doet’, zegt Kurt.


CEO Kurt Peterson op de Photokina-stand  

‘Dat zijn dingen waar we over nadenken. Net zoals onze lijn. We hebben sinds enkele maanden ook een band op de markt gebracht voor kleine compacte camera’s. Speciaal voor de consument of de hobbyfotograaf. We zijn pas een paar jaar begonnen, maar je merkt nu al dat BlackRapid-naam voor zichzelf maakt’, besluit Kurt.