Basiscursus: Dansfotografie

Basiscursus: Dansfotografie

Ymke Frijters 4848
Fotograferen in een donkere omgeving met kleurrijke lampen en spots is niet gemakkelijk. Ook het vastleggen van bewegende mensen is soms een hele kunst. Dat zul je merken als je dansvoorstellingen en -wedstrijden fotografeert. Fotograaf Peter Kasbergen staat op deze wedstrijden regelmatig met zijn camera paraat en vertelt je in deze basiscursus alles over de juiste instellingen voor een prachtige foto.

Veel mensen beginnen met het fotograferen van hun eigen interesses, hobby's of sporten. Zo begon Peter Kasbergen met de sport die hij destijds beoefende: wedstrijddansen. Jarenlang danste hij zelf en maakte hij af en toe foto's met zijn compactcamera. Dat smaakte naar meer, dus hij kocht een spiegelreflexcamera. Hij ging aan de slag met het fotograferen van danskoppels, onder de naam PiEp.nu. Onder deze noemer fotografeerde hij op den duur niet alleen meer danswedstrijden, maar ook bruiloften en evenementen. Sinds 2010 is hij professioneel fotograaf en voor zijn plezier is hij nog regelmatig op de dansvloer te vinden met zijn camera. Stijldansen is een sport waarbij je onderwerp veel beweegt en die wordt beoefend in een vrij donkere omgeving. Lastig vast te leggen dus, want hoe zorg je nu dat er genoeg licht je camera binnenkomt, zonder dat je foto bewogen is?


Foto: Peter Kasbergen

Apparatuur

Peter: 'Het ligt voor de hand, maar mijn eerste tip is: koop goede spullen. Ik ben begonnen met dansparen fotograferen met een simpel toestel. Maar het is onmogelijk om goede dansfoto's te maken met een doorsnee compactcamera.' Tijdens een danswedstrijd is het namelijk altijd erg donker. Het is daarom belangrijk dat je een lichtsterke lens hebt. Dat wil zeggen dat je een objectief hebt met een laag f-getal. Dit zijn helaas vaak de duurdere lenzen. Is je budget niet zo ruim? Zorg dan in ieder geval dat je snapt waar je mee bezig bent. Lees je in op het gebied van fotografie en zorg dat je termen als diafragma, ISO en sluitertijd onder de knie krijgt.

Instellingen

Peter werkt zelf met f/2.8-objectieven. Met een diafragma-opening van f/2.8 valt er zelfs in het schemerdonker nog genoeg licht binnen voor een duidelijke foto. Natuurlijk moet je daar de sluitertijd en de iso-waarde ook op aanpassen. 'Neem een zo lang mogelijke sluitertijd. Zo hoog dat de foto niet bewogen is, maar wel zo laag dat er genoeg licht op je sensor valt.' Peter gebruikt, afhankelijk van het aanwezige licht in de zaal, vaak 1/200 of 1/400 als sluitertijd. Als je juist beweging in je foto wilt laten zien, kun je experimenteren met langere sluitertijden. Peter probeert het paar altijd te 'bevriezen' en kiest dus juist een snelle sluitertijd. De iso-waarde zul je in dat geval redelijk hoog moeten zetten. Deze instelling bepaalt de lichtgevoeligheid van de camera. Hoe hoger je de iso zet, hoe lichter je foto's in het donker zullen zijn. Een groot nadeel is wel, dat bij een hoge iso-waarde de foto erg korrelig wordt. Een iso-waarde van 800 of 1600 is, afhankelijk van je camera, het aan te raden maximum voor een duidelijke foto. Experimenteer vooral met je instellingen voordat je begint, elke camera en elke situatie is weer anders.


Foto: Peter Kasbergen

Witbalans

Er hangt vaak kleurrijke en bewegende verlichting bij danswedstrijden, dus moet je steeds de witbalans aanpassen. Dat vindt Peter onhandig: 'Het beste kun je de witbalans vastzetten. Als je hem op automatisch zet, 'snapt' je camera er door de verschillende kleuren namelijk niets meer van en selecteert hij de verkeerde instellingen. Schiet je foto's in raw-formaat, dan kun je later op de computer altijd nog de witbalans aanpassen.'


Foto: Peter Kasbergen

Kader

'Veel fotografen brengen het koppel altijd van top tot teen in beeld', vertelt Peter. 'Maar uitdaging in dansfotografie is voor mij om de sfeer van de dans over te brengen in de foto. Ik probeer er dus elke keer iets bijzonders van te maken. Ik variëer graag met close-ups van de gezichten van de dansers.' Om flexibel te zijn met het kader en de brandpuntsafstand, gebruikt Peter zoomlenzen: een Canon 24-70mm f/2.8 en een Canon 70-200mm f/2.8 met IS-beeldstabilisatie. Heeft jouw lens een kortere brandpuntsafstand en kun je dus niet zo ver zoomen? Geen probleem, maar wacht dan tot het paar vlakbij je is en maak geen foto's van paren aan de andere kant van de vloer.


Foto: Peter Kasbergen

Flitsen: ja of nee?

Peter kiest ervoor om niet te flitsen. 'Dan haal je de sfeer van de dans weg', vindt hij. Hij bedoelt dat het harde licht van een flitser niet in het plaatje past. 'Je kunt flitsen als je dat wilt, maar het lastige voor een flitser op je camera is dat je onderwerp zich van de ene naar de andere kant van de dansvloer beweegt. Dan staan de personen soms te ver van je af om goed uitgelicht te worden door de flitser. Je kunt ervoor kiezen om een flitser los van je camera te plaatsen, maar er is door de snelheid en beweeglijkheid van de paren eigenlijk nooit plaats waar jij dat wilt.'


Foto: Peter Kasbergen

Een danspaar fotograferen

'Ik heb zelf gedanst, dat is een groot voordeel als dansfotograaf. Ik weet precies welke momenten ik moet hebben', vertelt Peter. De momenten waarop een paar nét even stilstaat voelt hij bijvoorbeeld goed aan. De betere (internationale) paren leveren volgens hem de beste foto's op. 'Zij zijn gewend om contact te maken met het publiek en zijn meer bezig met de presentatie van hun dans naar de toeschouwers en de fotografen toe. Het is trouwens not done om een koppel af te leiden voor een foto. Je zult moeten wachten tot ze contact maken met je. Het is leuk als ze even in je camera kijken, maar het hoeft niet. Je wil ook juist de interactie tussen het koppel zien in de foto.'

Er zijn niet veel professionele dansfotografen die op regelmatige basis fotograferen. Peter: 'Dit komt doordat dansers vaak zelf al foto's van elkaar maken. Je verdient er niet je brood mee, omdat het lastig is om je foto's te verkopen.' Het is wel een goed opstapje, voor Peter begon het als een hobby en hij is inmiddels professioneel fotograaf. Je kunt er goed mee oefenen als je wil leren fotograferen in een halfdonkere omgeving. Deze technieken komen ook goed van pas bij het fotograferen van theatershows of concerten bijvoorbeeld. Wie je ook fotografeert: 'Probeer "in je onderwerp te kruipen" en de juiste poses te pakken', tipt Peter tot slot.

afbeelding van Ymke Frijters
Door:

| Redacteur

Bekijk alle artikelen van