Fotografie en geluid worden ingezet tegen verkeersongelukken

Angstige blikken: Abri met geluid fotografeert onoplettende voetgangers

Senta Bemelman 583
Een abri legt angstige blikken vast op het moment dat een ongeluk had kunnen gebeuren. Zie snel hoe in Franse campagne fotografie gebruikt om de boodschap over te brengen.

Open monden en geschrokken blikken in de ogen van voetgangers, die onoplettend een rood stoplicht negeren. Een slim gemaakt abri werd in Frankrijk naast een voetgangers stoplicht geplaatst. Wanneer iemand door rood loopt zonder op te letten of er verkeer aankomt, hoor je piepende banden vanuit de abri. Tegelijkertijd worden de voetgangers gefotografeerd in hun schrik.

Uiteindelijk zien de personen Hun eigen foto verschijnen met de tekst ‘Ne prenez pas le risque de voir la mort en face’ wat vrij vertaald betekent: neem niet het risico om de dood in de ogen te kijken. Deze campagne is ontwikkeld door Serviceplan France en DRIEA om mensen bewuster te maken en ongelukken te voorkomen. In Frankrijk zijn jaarlijks ongeveer 4.500 voetgangers slachtoffer van verkeersongelukken. In de video hieronder zie je hoe mensen op de abri reageren. Hiermee wordt fotografie op een krachtige manier gebruikt om een boodschap over te brengen.

afbeelding van Senta Bemelman

Senta Bemelman | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Senta