5 tips voor het samenstellen van een mooi portfolio
Print of digitaal
Dit is misschien wel één van de meest besproken onderwerpen onder fotografen, en de meningen zijn absoluut verdeeld. Het is vaak zo dat een mooie, grote print van een foto digitaal niet te evenaren is, maar tegelijkertijd ziet niet iedereen de meerwaarde van print in. En het voordeel van een digitaal portfolio is natuurlijk dat iedereen 'm overal kan bekijken. Daarnaast is een digitaal portfolio een breder begrip. Je kunt een website maken, maar een Facebookpagina kan ook een portfolio zijn.
Meer dan één portfolio
Fotografeer je veel verschillende dingen? Schroom dan niet om verschillende categorieën te maken. Als je bijvoorbeeld veel portretten maakt, stop dit dan in een apart portfolio. Mensen en potentiële klanten die daarin geïnteresseerd zijn, hoeven dan niet door een heleboel foto's te bladeren die voor hen niet interessant zijn.
Maak keuzes
Je kunt niet al je foto's in je portfolio stoppen, al wil je het nog zo graag. Onthoud: less is more. Kies heel bewust en laat variatie zien. Liever een heel sterk beeld dan vier foto's waar de kijker amper verschil in ziet. Bij veel (beginnende) fotografen zie je dit vaak terug: ze zijn heel trots op hun werk en willen graag elk beeld laten zien. De kijker verliest hierdoor echter het overzicht.
Neem afstand van je foto's
Moeite met kiezen? Leg je laatste fotoshoot dan even weg en kijk er na een paar dagen nog eens naar. Hierdoor heb je een frisse blik en zie je je eigen fouten beter waardoor je ook betere keuzes maakt in de foto's die je uiteindelijk in je portfolio wilt opnemen.
Advies en afkijken
Durf adves te vragen aan andere fotografen, en kijk naar hun portfolio. Waar leggen zij de nadruk op? In het geval van digitaal: Hoe navigeert hun website en werk dit goed? Wat voor indruk krijg je van de fotograaf als persoon? Hoe ziet het totaalbeeld eruit? Sta open voor opbouwende kritiek en tips van anderen.