Compositie tip: een kader binnen een kader

Amy Schutte 100
Compositie is één van de lastigste onderdelen van fotografie. Er zijn veel ‘regels’, of liever hulpmiddelen om je te helpen je compositie te maken. Een goede compositie helpt vaak erg mee om een foto visueel aantrekkelijk te maken. Het is dus een goed idee om er mee bezig te zijn en goed over na te denken voor je daadwerkelijk afdrukt.

Een leuke manier om je compositie te maken, is op zoek te gaan naar een kader binnen een kader. Dat kan letterlijk een rechthoekig kader zijn, maar dat hoeft niet.

Zoek naar een natuurlijk kader

Kijk om je heen naar wat je kunt gebruiken om de kijker te leiden. Een kader van bijvoorbeeld boomtakken of bladeren kan enorm goed werken. Het geeft een beetje een voyeuristisch gevoel, waardoor de foto natuurlijk aandoet. De natuurlijk elementen geven de foto iets ‘zachts’, wat heel goed werkt voor bijvoorbeeld portretten.

Tweede onderwerp in de voorgrond

Als het onderwerp van je foto zich wat verder weg bevindt, kun je een hol gedeelte van een voorwerp in de voorgrond gebruiken als doorkijkje. Denk bijvoorbeeld aan een arm die in een driehoek langs het lichaam van een persoon in de voorgrond is gevouwen. Door de ontstane driehoek, het kader, zie je het eigenlijke onderwerp van de foto. Dat kan ook door de benen van iemand zijn, of door het oog van een koffiekopje; alles dat een doorkijkje biedt kan. Het is natuurlijk wel zo sterk als het ergens op slaag. Een koffiekopje waardoor je een leeuw ziet is wellicht wat gek, tenzij je foto’s maakt voor een safari lodge. Zorg ervoor dat het eigenlijke onderwerp goed scherp is. Om de kijker te leiden helpt het als het secundaire onderwerp onscherp is, door een grote diafragmaopening te gebruiken. Dit geeft meteen een gevoel van diepte aan je foto.

Deurposten of raamkozijnen

Deze is wat meer letterlijk. Je kunt bijvoorbeeld door een open raam naar buiten fotograferen. Of je onderwerp in een deurpost positioneren. Of een poort in een muur, die kun je eigenlijk nauwelijks voorbij lopen. Het kader kan zich zowel in de voorgrond als in de achtergrond bevinden. In de achtergrond vereist wellicht wat meer oefening en is, bij een spontane foto, een kwestie van geduld tot het onderwerp zich op precies de juiste plaats bevindt. Door het kader of iets van de binnenkant van het gebouw mee te nemen in de foto, biedt je de kijker letterlijk een kijkje naar buiten. Het geeft een plaatsbepaling aan, terwijl een shot door het raam waarin je het raam weglaat deze volledig negeert. Het geeft vaak een rustige en natuurlijke foto, omdat een blik door een deur of raam heel natuurlijk is. Daarom maakt het een fijne compositie.

Bokeh

Onscherpe, bokeh elementen in je voorgrond gebruiken kan ook een geschikt kader vormen. Hiervoor heb je een groot diafragma nodig en bij voorkeur een lange lens. Kies goed belichte voorwerpen of lampjes en zorg dat ze volledig wazig zijn. Er zijn zelfs fotografen die wat water op hun lens sprenkelen, om zo een bokeh kader te creëren. Het voordeel van deze vorm is dat je het voor een groter deel zelf in de hand hebt en niet afhankelijk bent van wat de omgeving biedt.

Overal zijn kaders te vinden. Positioneer je onderwerp of draai zelf bij, zodat het kader mooi omsluit. Laat geen lijnen door hoofden lopen, dat oogt niet mooi rustig. Zelfs afwijkende kleuren kunnen kaders vormen, en kaders geven je foto’s diepte. Houd dus je ogen open of ga actief op zoek naar kaders voor je je foto maakt. Het zal je foto in vele gevallen interessanter maken.

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy