Oplossingen voor de meest voorkomende fouten met sluitertijd

Oplossingen voor de meest voorkomende fouten met sluitertijd

Senta Bemelman 12508
Sluitertijd goed gebruiken lijkt in het begin een hele klus en resulteert vaak in bewogen beeld van snelbewegende onderwerpen of juist statische beelden die de actie niet goed weergeven. Digital Camera World biedt de oplossing voor de meest voorkomende problemen.

Experimenteren met sluitertijd kan mooie resultaten opleveren, zoals bij onze fotowedstrijd met lange sluitertijd. Maar dit kan ook een doorn in het oog zijn als je niet het gewenste resultaat behaalt.

Statische beelden

Als je kiest voor een te korte sluitertijd kan dit statische beelden opleveren. Tijdens een motorrace wil je bijvoorbeeld niet de impact van de beweging verliezen, een beetje bewegingsonscherpte is dan geen probleem en benadrukt juist de beweging van het onderwerp.

Bewogen beeld

Bij een onscherp en bewogen beeld is het tegenovergestelde aan de hand, dan is de gekozen sluitertijd juist te kort. Dit komt omdat het onderwerp dan te snel beweegt. Probeer in de volgende situaties eens deze sluitertijden uit:
• Snelbewegende onderwerpen zoals auto’s, motoren of dieren: 1/1000sec
• Mountainbikes: 1/500sec
• Golven: 1/250sec

Overbelichte foto’s

Lange sluitertijden zorgen voor veel bewegingsonscherpte in een foto, wat bij een waterval bijvoorbeeld juist een mooi zacht effect geeft. Wil je een waterval fotograferen? Probeer het dan eens met deze instellingen:
• Waterval met een snelle stroming: 1/8sec
• Langzame stroming: 1/4 sec

In het volledige artikel kun je meer tips lezen over het fotograferen met verschillende sluitertijden.

afbeelding van Senta Bemelman

Senta Bemelman | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Senta

afbeelding van Anonymous

Honkbal... hoe krijg je een geslagen of door de pitcher gegooide bal stil... 1/1000

afbeelding van HappyDays

'Bij een onscherp en bewogen beeld is het tegenovergestelde aan de hand, dan is de gekozen sluitertijd juist te kort. Dit komt omdat het onderwerp dan te snel beweegt. Probeer in de... ' Uhm: typefout? Dan is de sluitertijd te lang!