Zo maak je een mooie portfoliowebsite

Amy Schutte 2351
Wil jij je foto's laten opvallen op het internet? Dan is het moment daar om je te gaan verdiepen in het maken van een portfoliowebsite. Wij geven je wat tips om je foto's te laten stralen!

Dus je wil graag klanten naar je toetrekken. Dan is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Je kunt natuurlijk in je eigen netwerk beginnen, maar op den duur zul je waarschijnlijk ook iets verder willen kijken. Social media kunnen helpen om je zichtbaarheid te vergroten en je werk te verspreiden. Maar het bouwen van je eigen website, waar mensen naartoe kunnen gaan om een idee te krijgen van je werk, is zeker ook geen slecht idee. Er zijn een aantal dingen die je daarvoor in je achterhoofd moet houden.

Verander mee

De wereld verandert doorlopend. Juist de online wereld én die van fotografie. Het is dus niet zo dat je één keer een website bouwt en dan klaar bent. Hou je ogen open voor ontwikkelingen en trends en pas je site daaraan aan.

Kies een niche

Er zijn miljarden internetgebruikers. Waarschijnlijk ook een dergelijk aantal websites. Ontzettend veel fotografen maken een site om hun foto’s op te tonen, zeker omdat het steeds makkelijker wordt om een eenvoudige fotowebsite te maken. Daarom is het belangrijk dat je je onderscheidt. Gooi niet zomaar al je foto’s online, maar denk van tevoren na. Waar zit jouw sterkte en waarin onderscheid je je van andere fotografen. Kies de foto’s die bij die stijl of dat gevoel passen. Dan weten toekomstige klanten ook wat ze van je kunnen verwachten.

Pas je site daarop aan

Ben je heel goed in fotograferen in vintage stijl? Dan pas je de hele look en feel van je site daarop aan. Zo draag je in je hele communicatie deze stijl uit en voer je ‘m consequent door. De toon van je teksten kunnen daar ook op aangepast worden. Doe je veel corporate portretten? Dan is je toon anders wanneer je specialisatie kinderfotografie is.

Maak het persoonlijk

Stel jezelf voor, vertel iets persoonlijks over jezelf. Kies daarvoor niet een standaard tekstje, maar zorg dat jouw persoonlijkheid naar voren komt. Plaats er een goede foto van jezelf bij. Heb je veel humor? Laat dat zien/lezen. Vertel ook hoe je te werk gaat tijdens het fotograferen. Toekomstige klanten zijn zo meer betrokken en weten wat ze van je kunnen verwachten. Bovendien blijft het meer hangen dan een saaie, standaard tekst met dito foto.

Kies de vorm nauwkeurig

Zoals gezegd, het is steeds makkelijker om een eenvoudige website te bouwen. Er zijn kant-en-klare sjablonen en gratis blog sites waar je mee kunt beginnen. Vaak weten je toekomstige klanten dat echter ook. Een gratis blog site heeft vaak een extra lange titel die moeilijker te onthouden is en lastiger te vinden in Google. Gratis sjablonen zijn minder goed aan te passen op je eigen wensen, dus het is lastiger om jouw persoonlijkheid erin door te laten schijnen. Misschien is het daarom de investering waard om voor een betaalde versie te gaan. Of goed onderzoek te doen naar goede, gratis templates. Zo eindig je niet met een dertien in een dozijn site. Je kunt nog steeds sjablonen gebruiken, maar  zoek er één uit die past bij jouw fotosite en personaliseer deze.

Hou het simpel

Een toekomstige klant bepaalt in de eerste seconden op je site of hij of zij verder gaat kijken. Zorg dat je site netjes en helder is. Niet te veel tekst in headers en niet te veel menu opties. Vijf tot zeven is zo’n beetje het maximum, maak ze overzichtelijk en logisch. Kies kwaliteit over kwantiteit; je klanten hoeven niet ál je foto’s te zien om een goed beeld te krijgen van jou als fotograaf, als ze maar de juiste zien. Teveel tekst staat rommelig en overweldigend. Hou het strak en overzichtelijk. Wees voorzichtig met logo’s van eventuele voorgaande klanten en hou voldoende ‘ruimte’ op je site. Bezoekers zijn gewend aan scrollen en wat rust is dan belangrijk. Kies, als je dat wil, één of twee accentkleuren en hou je daaraan, op al je pagina’s.

Kijk en lees door de ogen van (toekomstige) klanten

Verplaats je in de klanten. Wat zoeken ze? Wat zal ze aantrekken in je site? Kijk ook naar websites en blogs van andere, succesvolle fotografen. Hoe pakken zij het aan? Waar je bijvoorbeeld werkt is één van de dingen die de meeste bezoekers als eerste zullen willen weten. Maak die info toegankelijk. Zonder dat ze er ver voor moeten zoeken; de spanningsboog van de meeste bezoekers (en dus toekomstige klanten) is vaak beperkt, zeker bij het eerste bezoek.

Denk aan de snelheid

Sites met veel (grote) foto’s hebben de neiging trager te worden. Of het duurt een tijdje voor de foto’s volledige geladen zijn. In een tijd waarin elke gebruiker gewend is aan snelheid, moet je daar mee oppassen. Maak je foto’s dus niet te groot, voor online gebruik is dat over het algemeen ook niet nodig. Sla JPEGs op in 60/70 % kwaliteit, dat is voldoende. Als je je site begint met je mooiste foto (wat een aanrader is), zorg dan dat ‘ie vlot laadt. Bezoekers zijn anders snel weg.

SEO

Er zijn nog heel veel tips om een goede, duidelijke site te maken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan SEO (Search Engine Optimalisation), zodat je makkelijker vindbaar bent in Google. Ook dit verandert snel, veel kenners zijn van mening dat SEO aan het verdwijnen is. Blijf dus op de hoogte en zorg dat je je site regelmatig bijwerkt,

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy

afbeelding van jorn.gijzen_95694

Mooi artikel Amy! Als aanvulling kan ik een fijn platform aanraden, voor met name mooie, simpele en strakke templates voor fotografie. Ik heb hier zelf ook mijn website draaien en ben er erg tevreden over. Veel keuze uit templates, menu's, lettertypes, kleuren, etc allemaal naar wens in te stellen. Meer info op: https://www.portfoliobox.net
Mvg Jorn Gijzen | jorngijzen.com